8 av 10 svenskar surfar fortfarande på samma sajter och appar– ”Det är dags att bejaka internets alla möjligheter”

I år fyller internet 25 år och vi har aldrig varit så uppkopplade som vi är nu. Nu visar en ny Sifo-undersökning från Tele2 att svenskarna är redo att koppla upp sig ännu mer. Samtidigt framkommer det att svenskarna fortfarande begränsar sig i vad de väljer att ta del av på nätet. Närmare 6 av 10 (56 procent) svenskar upplever i dag att de inte utnyttjar internets alla möjligheter och fler än 8 av 10 surfar på samma sajter och använder samma appar.

–          Uppkoppling är så mycket större än bara skärmtid. Vi vill inte begränsa människor, eller säga vad de ska göra eller inte göra. Vi vill visa att möjligheterna är oändliga och att du kan välja själv. Snart kommer vi i princip att kunna koppla upp vad som helst, säger Samuel Skott, VD på Tele2 Sverige. 
 

Svenskarna är positiva till ett mer uppkopplat liv

7 av 10 (70 procent) svenskar menar att deras omgivning inte ställer krav på dem om att vara mindre online, t.ex. genom att minska sitt mobilanvändande eller sin skärmtid. Drygt 8 av 10 (79 procent) svenskar anser också att de kan uppleva saker på internet som de annars inte hade kunnat göra. Mer än varannan (55 procent) anser också att de genom internet kan möta människor som de annars inte hade kunnat möta.

–        Vi väljer att hylla det uppkopplade livet och allt vad det har att erbjuda. Vi anpassar våra erbjudanden efter den föränderliga värld vi lever i och det speglar nu också de produkter och tjänster som möjliggör mer uppkoppling. Vi tycker att det är dags att bejaka internets och uppkopplingens alla möjligheter och ta för oss ännu mer av det som finns att göra och uppleva därute, fortsätter Samuel Skott.

 

Det här kan svenskarna helst tänka sig att koppla upp: 

  •  Hälsan (28%)
  •  Hjärnan (15%)
  •  Krukväxterna (14%)
  •  Dammsugaren (12%)
  •  Spisen (11%)
  •  Garderoben (9%)
  •  Husdjuret (7%)
  •  Sängen (4%)

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av TNS Sifo, på uppdrag av Tele2, under perioden 15-26 september 2016. I undersökningen deltog 1 000 respondenter via en webbenkät. Undersökningen är riksrepresentativ.

För mer information och/eller kontakt med Samuel Skott kontakta:

Malin Selander Kommunikationschef Tele2 Sverige Telefon: 070-426 4006