Anna Lindh – Snabba fötter, sponsring och svärdsläpp

Anna Lindh – Snabba fötter, sponsring och svärdsläpp

Anna Lindh är ansvarig för sponsorskapet av Tele2 Arena på Tele2. Till vardags arbetar hon med Tele2s strategi för att få maximal utväxling av sponsorskapet samt med de löpande sponsorskapsaktiveringarna. Hon hanterar alla samarbeten med fotbollsklubbar och konsertarrangörer men också andra projekt som sponsorskapet av Tele2 Arena innefattar. Exempelvis kulminerar ett kreativt samarbete med Fotografiska i att Tele2 arrangerar en utställning i slutet av januari.

Berätta lite om din yrkesbakgrund?

– Jag kommer från byråsidan där jag har arbetat med kommunikation med event och sponsorskap i fokus, och har även erfarenhet från TV-bolagsvärlden. Innan jag började här hade jag Tele2 som kund och när jag såg att tjänsten var utlyst förra våren var det helt rätt tajming för mig och jag bestämde mig för att satsa.

Tack vare dina snabba fötter var du delaktig i ditt första större evenemang redan i lågstadiet?

– Jag började som bollkalle på Stockholm Open som nioåring och har kastat boll till bland annat Edberg, Becker och Sampras. Under årens lopp tog jag ett allt större ansvar i turneringsarrangemanget och knappt 15 år efter min debut var jag Stockholm Opens Kommunikationschef.

Brinner för det levande mötet

Vad är det som gör event marketing och sponsorskap så roligt att arbeta med?

Det levande mötet är något jag brinner för, oavsett i vilket sammanhang man träffas. Genom ett möte kan man påverka på ett helt annat sätt än genom andra kommunikationskanaler eftersom man påverkar alla sinnen. Jag är stolt över att jobba på ett företag som Tele2 där man verkligen satsar på event och sponsorskap.

Berätta kort om Tele2s sponsorskap av Tele2 Arena?

Jag och min kollega Fredrik Axling, Digital Projektledare, arbetar tillsammans med sponsorskapet av Tele2 Arena. Vårt övergripande mål är att stärka Tele2 som varumärke genom att förhöja arenabesökarnas upplevelse. Eftersom vi har ett nät i världsklass på arenan fungerar den som ett showroom för våra tjänster, och många av våra aktiveringar om att ”fylla nätet” på olika sätt.

Samarbete med Fotografiska

Berätta om Tele2s samarbete med Fotografiska?

Sen i november 2013 har vi uppmanat alla besökare att dela och tagga bilder på Instagram med #tele2tolv och #tele2arena. Cirka 33 000 bilder har lagts upp och 100 av dessa kommer nu att ställas ut på Fotografiska. Alla bilder är kurerade av Per Broman, en av Fotografiskas grundare. Det är verkligen kul att ha varit med på resan där helt vanliga arenabesökares bilder nu ställs ut på världens bästa museum för fotografi.

Kommer det att bli en fortsättning på samarbetet?

– När utställningen äger rum på Fotografiska den 29 januari – 1 februari når vi kulmen av vårt samarbete hittills men det blir också ett avstamp inför framtida gemensamma aktiviteter. Vi kommer att se en repris på både utställning och fotoutbildningar.

Svärdsläpp

Du har även arbetat på ett TV-produktionsbolag och har några minst sagt unika meriter i bagaget därifrån.

– Ja, jag brukar lyfta som en speciell merit att det var jag som släppte svärdet i nattduellen i SVT programmet ”Mästarnas mästare”. Som ansvarig platschef för produktionen så ingick det att bestämma när, och att sedan trycka på knappen när svärdet skulle släppas. Folk frågar ofta hur länge deltagarna stod innan det släpptes men det är högsta sekretess. Patrik Sjöberg var den säsongens stora nattduellsmästare men vinnare av programserien blev till slut Armand Krajnc.

Missa inte utställningen på Fotografiska:

Tele2s utställning ”Tele2 Arena – En plats. Tusentals minnen” äger rum på Fotografiska den 30 januari – 1 februari. Alla som har Tele2 som operatör är välkomna att gå 2 till priset av 1, det enda ni behöver göra är att visa upp Tele2 i din mobiltelefon.