Bröderna Max och Allen vinner världens första End-Up med idén Heartstrings

Tidigare idag korades vinnaren i Tele2:s tävling End-Up och det startklara aktiebolaget överlämnades till bröderna Max Mohammadi och Allen Mohammadi med idén Heartstrings. Det innebär att de från och med idag tar över ett komplett företag inklusive specialdesignat kontor och startkapital, till ett sammanlagt värde av två miljoner kronor.

Tidigare i år presenterade Tele2 initiativet End-Up, en tävling där vem som helst med en lovande affärsidé har kunnat tävla om ett komplett startklart företag till ett värde av två miljoner kronor. Efter en tuff juryprocess, där drygt 4 300 bidrag som täckt alltifrån mode till högteknologiska uppfinningar, har vinnaren nu korats. En affärsidé som andas innovation och återspeglar Tele2:s utmanaranda.

– Heartstrings kombinerar både hjärta och hjärna, och vi i juryn är övertygade om att vi nu ser starten på en svensk och global framgångssaga. Med en kombination av ödmjukhet, action och utmanaranda har Max och Allen starka förutsättningar och de rätta värderingarna för att kunna realisera sin affärsidé. Vi på Tele2 är stolta över att få ge dem en extra boost för att nå framgång, och vi ser fram emot att få se End-Ups nya ägare rädda miljontals liv, säger Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige samt juryordförande.

Finalen ägde rum på Tele2:s huvudkontor utanför Stockholm idag, och vinnare blev idén Heartstrings. En innovation med revolutionerande teknologi som med hjälp av bland annat EKG, demografisk data och artificiell intelligens ska kunna upptäcka och diagnostisera hjärt- och kärlsjukdomar i ett tidigt skede.

– Vi har aldrig tvivlat på idén bakom Heartstrings, men det är lätt att glömma stegen som följer efter att man kommit på en bra idé. Det är en lång och tuff startsträcka att ta sig igenom, där många bra idéer går i stöpet. Att få ta över världens första End-Up är en otrolig möjlighet som kommer hjälpa oss att kunna fokusera på det allra viktigaste med just vår idé – att rädda fler liv, säger Max Mohammadi, grundare till Heartstrings.

Juryn, bestående av Tomas Franzén, koncernchef på Bonnier, Ishtar Touailat, innovationschef på Tieto, Sam Manaberi, vd på Trine, Tove Dahlgren, tillförordnad vd på AllBright, Åse Holmberg, kommunikations- och marknadsdirektör på Tele2 samt Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige, har tillsammans bedömt genomförbarhet och innovation i de bidrag som skickats in och därefter valt ut tio finalister. Under veckan som gått har samtliga finalister fått pitcha sina idéer för juryn, som sedan överlagt och valt ut tre utmärkande kandidater som idag resulterade i en vinnande idé.

Tävlingsinitiativet End-Up startades med insikten att endast ett av tio nystartade företag överlever på lång sikt, något som Tele2 vill förändra. I rapporten ”Power 2 Stay Ahead” som släpptes tidigare i år finns underlag för hur företag inte bara startar på rätt sätt, utan också hur det blir framgångsrikt. Baserat på dessa insikter byggde Tele2 End-Up AB; företaget med de perfekta förutsättningarna där allt finns på plats för vinnaren. Det vill säga allt från ett specialdesignat kontor utrustat med den senaste teknologin till ett startkapital på en miljon kronor. Allt som saknades var vad företaget skulle göra. Mellan 5 februari och 23 mars har vem som helst kunnat ansöka med sin affärsidé.

Om Power 2 Stay Ahead
Rapporten ”Power 2 Stay Ahead” listar insikter om vad som utmärker framgångsrika företag och är baserad på en studie genomförd av United Minds. Här finns tillgång till hela rapporten för nedladdning.  

Presskontakt 
Louise Ekman, press- och PR-ansvarig, Tele2 Sverige, +46 70 5222 117 / louise.ekman@tele2.com