Butikssäljaren Allex Olsson vet hur man charmar kunderna

Butikssäljaren Allex Olsson vet hur man charmar kunderna

Allex Olsson pluggar Digitala kulturer i Lund och jobbar extra i en av Tele2s butiker. I somras blev han utsedd till månadens säljare. Dessutom är det inte ovanlig att kunderna bjuder honom på fika.

Berätta, hur blir man en riktigt bra säljare?

Oj, det är en jättesvår fråga. Alla har nog sin egen personliga säljteknik, men jag tror att det lönar sig i längden att vara genuin, att du tror på det du säljer och att du är glad och trevlig. Om du brinner för det du säljer skiner det igenom till kunderna. Dessutom har vi på Tele2 inga krav på att sälja en viss produkt, utan jag kan rekommendera det som jag själv gillar och tror på. Och det känner såklart kunderna av.

Vilket är ditt bästa säljknep?

Att lyssna på kunden och behoven, och att göra en bra kundanalys så att de går därifrån med en helhetslösning. Och att vara sig själv, det tror jag är jätteviktigt.

Hur ser en vanlig jobbdag ut?

Varje dag är unik, det är det som gör det här jobbet så spännande. Jag har ingen aning om hur dagen ska bli eftersom det alltid händer något nytt – nya kampanjer, nya produkter, nya kunder. När man jobbar med människor blir ingen dag som den innan.

Är det just den variationen som är det roligaste?

Ja, och mina kollegor! Det är jättetrevlig stämning i hela organisationen.

Har du själv någon favoritprodukt i butiken?

Jag är ett riktigt Apple-fan. Jag tycker om Apple för att de levererar produkter som funkar för alla. Det är en speciell känsla att få sitt Apple-paket, det är så välpaketerat och du får en helhetsupplevelse. Jag har en Apple TV och en MacBook hemma och just hur de fungerar ihop tycker jag är riktigt nice.

När du inte jobbar extra på Tele2 pluggar du Digitala kulturer, vad är det?

Det är ett ganska nytt kandidatprogram som involverar i stort sett allt som är digitalt. Så vi lär oss bland annat webbprogrammering, marknadsföring och sociologi, alltså hur tekniken påverkar människan och samhället, och hur den används i kulturella syften. Det är spännande och jag trivs otroligt bra.

Det låter som att jobbet på Tele2 är en bra kombination.

Absolut. Det är kul, för i butiken inser man hur viktigt det är med en telefon för varje person. Alla använder sin telefon på olika sätt, men den är väldigt betydelsefull för de flesta. Det är nästan jobbigt att se kunder komma in med en krossad skärm, man lider med dem, för man vet hur jobbigt det är att inte kunna använda sin telefon.

Var det tekniken som förde dig till Tele2?

Sedan gymnasiet har jag haft ganska många extrajobb inom försäljning. Det är en kul bransch som går att kombinera med studier. Och just telekombranschen är rolig för att det händer så mycket hela tiden.

Som avslut får du gärna dela med dig av en annorlunda händelse i butiken.

Vi hade faktiskt en tjej från damlandslaget inne för några veckor sedan. Då blev jag lite starstruck. Annars kan jag säga att vi har jättemånga gulliga stamkunder, vissa kommer in och bjuder på fika och sådant gör ju jobbet guld värt. Man blir glad att de uppskattar det man gör.