Comviq slår nytt Sverigerekord med två miljoner kontantkortskunder

– Genom kontantkortet fick fler människor tillgång till mobiltelefoni i Sverige säger Fredrik Berglund, VD för Tele2 Sverige. Vi hoppades att det skulle bli en succé men vi kunde inte drömma om att det skulle bli så framgångsrikt.

 
Från 228 000 kunder redan första året steg siffran till en miljon under år 2000 för att idag passera två miljoner. Kontantkortet visade sig attrahera helt nya typer av mobilanvändare som ungdomar och pensionärer, två grupper där många tidigare inte hade haft möjlighet att ha ett mobilabonnemang. Under de fem år som gått har priserna sjunkit och tjänsterna blivit fler. 1997 kostade ett samtal mellan sju och tre kronor. Idag ringer man från 55 öre per minut. Vid lanseringen 1997 var tjänsterna begränsade till att ringa och ta emot samtal i Sverige. Idag kan kontantkortskunden använda både WAP- och GPRS-tjänster samt ringa till utlandet och använda telefonen utomlands, något som Comviq var först med att introducera på den svenska marknaden tidigare i år.
 
– Framgången beror på att vi alltid vill ge våra kunder lägsta möjliga pris och att vi ständigt har utvecklat konceptet med ökad tillgänglighet, bonus, ränta och nya tjänster, säger Fredrik Berglund. När Comviq nu firar 10-årsjubiléum kan vi konstatera att vi är nära vår målsättning att göra mobiltelefonin tillgänglig för alla människor i Sverige.
 
Comviq introducerade bonus och ränta under år 2000 och är fortfarande den enda aktören på marknaden som ger bonus på inkommande samtal samt ränta på saldot som kunden sedan kan använda att ringa för.
 
Kort historik kring kontantkortet
Vid mitten av nittiotalet hade kontantkortet introducerats i bland annat Italien och Portugal med mycket stor framgång. Flexibilitet, enkelhet, kostnadskontroll och anonymitet var några av framgångsfaktorerna för kontantkortet i dessa länder. I december 1996 åkte Lars-Johan Jarnheimer och Fredrik Berglund till Italien för att studera framgången. I mars 1997, tre månader senare, hade Comviq som första mobiloperatör ett färdigt erbjudande till svenska kunder. Målsättningen för Comviq var att fortsätta med arbetet att sprida mobiltelefonin till gemene man, ett arbete som hade påbörjats 1992 när Comviq konkurrensutsatte den svenska mobiltelefonimarknaden med lägre priser.
 
Comviq var länge ensamma om kontantkorten i Sverige och det kom att dröja ett helt år innan någon ytterligare operatör hade ett liknande erbjudande. Ett nytt grepp var också att sprida kontantkorten till nya försäljningsställen såsom kiosker, bensinstationer och dagligvaruhandeln. Idag går det att köpa kontantkort på över 10 000 olika försäljningsställen i Sverige. Förutom att Comviq var först med att introducera kontantkortet 1997 har företaget sedan dess också varit först med en rad nya tjänster och erbjudanden. Några av dessa är bonus på inkommande samtal, ränta på innestående saldo och möjligheten att använda kontantkortet utomlands.
 
Comviq erbjuder mobiltelefoni. Comviqs affärsidé är enkel; att göra mobil telefoni tillgängligt för så många som möjligt och till lägsta pris. Comviq är idag en av Sveriges ledande GSM-operatörer. I Comviqs GSM-nät finns ett av världens bredaste tjänsteutbud. Vår målsättning är att alltid kunna erbjuda våra kunder kvalificerade tjänster till ett bra pris. Comviq är en del av Tele2 AB, som bildades 1993. Tele2 ABs aktie är noterad på Stockholmsbörsen och på Nasdaq.
 
För mer information, kontakta:
Fredrik Berglund, VD Tele2 Sverige AB, telefon 08-5626 4000
Tele2 Mediaservice, telefon 08-5626 4626
 
Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk: