Fredrika Bennison är Marketing Manager på IoT

Fredrika Bennison är Marketing Manager på IoT

IoT är ett område som växer och växer för varje dag. Vill man hänga med som företag måste man ge sig in där. Fredrika Bennison och hennes kollegor på Tele2 IoT visar vägen.

Vad är IoT?

Det står för Internet of Things. Det handlar om maskiner, devices och system som pratar med varandra för att göra vårt liv enklare, bättre, tryggare och säkrare. Den stora visionen med IoT är att bidra till en smartare och bättre värld. Och det är en av anledningarna till att jag tycker att det är så spännande att vara här.

Har du något exempel på hur IoT kan bidra till en bättre värld?

Det finns så många bra exempel. Inom till exempel sjukvård kan man se till att apparater pratar med varandra så att man kan få bättre uppfattning om din hälsa och mer prediktiva analyser vilket gör att man kan identifiera sjukdomar tidigare. Och inom jordbruk kan man ha sensorer som känner av när jorden behöver vattnas vilket gör att man inte överbevattnar och får en mer optimerad skörd.

Hur hjälper Tele2 kunderna med det här?

Vår direkta kund är alltid ett företag. Vi hjälper inte bara våra kunder att hitta rätt uppkoppling, vi ser också till att de hittar ett bra business case och att de sätter upp en bra IoT-strategi. När du börjar implementera IoT påverkar det många av dina andra affärsprocesser. Därför måste man förbereda för hur IoT-affären kan växa tillsammans med övriga processer, så att man inte fastnar i återvändsgränder eller får stopp eller förseningar i sin rollout senare.

Hur många är ni som jobbar mer IoT på Tele2?

Vi har gått över hundra och växer hela tiden. Och fler ska vi bli, vi har flera annonser ute just nu.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

Min dag börjar i sängen där jag kollar sociala medier och mejlen samtidigt som mina barn hoppar omkring mig. Jag har nästan en timmes resväg till jobbet, så jag jobbar medan jag åker. Sedan kan det vara allt från möten och workshops till att planera projekt och skriva texter till vår nya webb.

Hur kommer det sig att du började på Tele2?

Det är faktiskt Maria Petterssons förtjänst. Jag läste en artikel om hur hon jobbar smart med sociala media i rekryteringen och det fick mig att tänka att om HR jobbar så här framåtlutat så är säkert andra delar av företaget spännande. Och anledningen till att jag är här är för att bygga en leadgenererande maskin. En sådan apparat innehåller flera viktiga pusselbitar. Man måste ha bra digital närvaro, så vi har precis lanserat en ny digital webbsida. Sedan behöver man relevant content som driver personer till den här sidan, så det håller vi på att producera. Och för att nå de som man tror kan vara intresserade behöver vi distribuera content på ett effektivt sätt. Därför håller vi på att sätta upp en best practice för LinkedIn, Twitter och Google Adwords först, där man kan rikta content bra. Och den sista pusselbiten är ett marketing automation system.

Vad är det för något?

När du hittar videos eller artiklar som du är intresserad av är de ibland ”gated”, alltså att du måste dela med dig av din e-mejl och tala om vem du är för att få tillgång till materialet. Då blir du en känd kontakt för mig. Nästa gång du kommer tillbaka för något annat content kan du få andra frågor, kanske vilket företag du jobbar på eller vilken utmaning du har just nu. Det här gör att vi lär känna dig bättre och kan hjälpa till och hitta en utväg i utmaningen. Du ger alltså oss information i utbyte mot den hjälp vi kan tillhandahålla online i form av content, videos och artiklar. Målet är förstås att kunna sätta dig i kontakt med en säljare eller någon annan som kan hjälpa dig, och att du blir en glad kund.

Vad gjorde du innan du började på Tele2?

Jag var marknadschef på ett företag som heter Vendemore som håller på med account based marketing. Det är riktad IP-styrd annonsering på nätet. Innan dess har jag jobbat på kommunikationsbyråer, drivit egen reklambyrå och jobbat på Exportrådet med deras varumärke. Jag har även utvecklat webb tidigare.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

En kombination av fantastiska kollegor, högt i tak, lyhördhet och att man är öppen för nya idéer.

Vad pratas det om inom IoT just nu?

Jag tror våra kunder pratar om hur ska vi , inte ska vi, för det har man redan checkat. Nu är det mer: har vi personerna för att driva det här projektet, för att klara den här resan. Jag tror många företag håller på och tittar på det nu.

Till sist, vad gör du när du är ledig?

Nu har jag två ganska små barn och en jättehärlig man, så det är mycket familjetid och lek. Gå på skattjakt, leka pirat och sådana roliga saker. Sedan vill jag komma igång med min träning igen. Jag har varit instruktör de senaste 15 åren, jag tycker det är kul med body pump, core och dans.