Jonas Hjelmqvist – vet vikten av det digitala kundmötet

Jonas Hjelmqvist – vet vikten av det digitala kundmötet

Jonas Hjelmqvist startade sin första digitala byrå 1995. Idag har han bytt bransch och arbetar som Client Manager på Tele2 Business. Hans uppdrag handlar bland annat om att minska gapet mellan kravställare och utförare i arbetet med att skapa perfekta digitala kundmöten.

– Jag har arbetat som verkställande producent och digital strateg i nästan 20 år med många spännande internationella kunder både inom konsument och B2B, bland annat Electronic Arts, där jag drivit en lång rad digitala initiativ över hela världen.

2014 sålde du din del i byrån Phosworks Digital Ideas, en framgångsrik produktionsbyrå med kontor i Uppsala, Stockholm och Los Angeles. Vad hade du för planer framåt då?

– Jag kände att jag var klar med byråvärlden och ville pröva mina vingar som konsult samtidigt som min stuga i fjällen behövde lite handpåläggning. Men det blev lite tråkigt att vara själv, jag ville vara del av något större, så jag slängde ut några krokar. Från början var planen att stanna kvar i konsultbranschen, men när jag fick erbjudandet från Tele2 att axla rollen som Client Manager på Business IT kändes klivet till telekom helt rätt.

Kan du berätta lite mer i detalj vad en Client Manager gör?

– Jag har en coachande och stöttande roll i arbetet med att identifiera möjligheter och utmaningar i den kreativa processen och kravställan inför olika projekt. En viktig del av jobbet är också att linjera olika digitala initiativ med varandra och vara med och prioritera vad som ska genomföras och att säkerställa att initiativen håller både konceptuellt och finansiellt.

Du beskriver dig själv som en pionjär inom digitalt. Vad var det som lockade dig till den digitala arenan?

– Jag gillar prylar och ny teknik och är snabb att hoppa på det senaste. Jag byggde mitt första skräddarsydda CMS 1996 för ett av Sveriges större forskningsinstitut och var med och tog fram ett spel-community för bästsäljande datorspelet The Sims år 2001 – Ett community som lanserades i 18 länder på 16 språk.

– För mig är det spännande att vara verksam inom ett område som kommer att få en ännu större betydelse i framtiden. Idag är mognaden inom digitalt mycket större jämfört med hur det var för några år sedan men vi har ännu inte sett den fulla effekten det kommer få på sättet vi gör affärer.

Kan du ge ett exempel på något som digitaliseringen kommer att förändra i grunden?

– Digitaliseringen gör det lätt att vara ”otrogen” som kund och sviktande kundlojalitet är något man som företag måste förhålla sig till. Man kan inte längre arbeta med produkter på samma sätt utan måste arbeta mycket hårdare med kundmötet i alla kanaler.

– Mina år inom spel- och underhållningsbranschen har lärt mig vikten av att ha ett extremt stort fokus på användarupplevelsen och att aldrig kompromissa på detaljerna. Det är viktiga ingredienser för att bygga varumärke och lojalitet, både internt och externt, nu och i framtiden.

Privat beskriver du dig själv som en vintermänniska och gillar snö och kyla.

– Min mamma kommer från Jämtland så för mig är vintern och metervis med snö starkt förknippat med barndomen. Sedan några år tillbaka har jag en stuga uppe i Klövsjö i Vemdalen där jag tillbringar jag så mycket tid som jag kan. Jag tycker mycket om att åka skidor, men är inte den som hänger på låset i backen på morgonen, utan är lika förtjust i allt runt omkring. För mig är den goda lunchen i backen eller att sitta i en badtunna under en stjärnklar himmel tillsammans med goda vänner en lika viktig del av upplevelsen.