Josefin Öjner leder en av Tele2s nya onlinesatsningar

Josefin Öjner leder en av Tele2s nya onlinesatsningar

Josefin Öjner är nationalekonom i botten och började som dataanalytiker. När hon genom ett jobb i Spanien kom i kontakt med webbanalys visste hon direkt att det var det hon ville hålla på med. Idag är hon Head of Performance Marketing på Tele2.

Kan du berätta lite om vad Performance Marketing är?

Det handlar om att man ska se en direkteffekt av pengarna man stoppar in. Det ska ge sälj och man ska kunna följa det flödet direkt. Och det kan man göra digitalt eftersom siffrorna finns där.

Det är alltså annorlunda mot hur man mäter annan reklam?

När man köper tv-reklam pratar man ju om räckvidden och gör undersökningar på hur många som har uppfattat reklamen. Digitalt, däremot, kan vi följa väldigt mycket. Vi vet hur kunderna har hittat sajten och vilket stadie de är i, om de till exempel undersöker marknaden eller om de redan bestämt sig för en viss telefon.

Betyder det att ni kan rikta reklamen bättre?

Ja, vi kan styra ganska mycket vem vi vill lägga pengarna på. Det är dels det Performance Marketing handlar om, att hitta rätt personer snarare än rätt plats. Så istället för att säga att vi vill annonsera på Aftonbladet, säger vi att vi till exempel vill nå kvinnor i 30-40-årsåldern i Stockholm som har intresse för teknik.

Och det här gör ni alltså globalt, på alla marknader?

Ja, vi stöttar marknaderna så att de har vad som behövs för att göra det här så effektivt som möjligt. Och det är väldigt olika beroende på vilken marknad man pratar med. Sverige och Holland har kommit ganska långt i det digitala, medan Kroatien köper i traditionella medier fortfarande.

Hur många är ni i ditt team?

Vi är sex personer som alla jobbar med sin del. Jag jobbar med all köpt trafik, en annan jobbar med det organiska söket, alltså hur man ska ranka bra sökmotorer. Sedan har vi en som jobbar med hur man ska tweaka sajten så att konverteringen ökar genom att testa olika versioner av sidan. Vi har även en som jobbar med datainsamlingen. Men vi alla samarbetar ju tillsammans.

Hur hamnade du här?

Precis innan jag kom hit satt jag på Electrolux i en liknande roll. Innan det var jag på Swedish Hasbeens och jobbade med deras e-handel. Jag har även suttit på byrå i några år och jobbat utomlands. I Spanien jobbade jag på ett flygbolag som dataanalytiker. Det var där jag kom i kontakt med webbanalys första gången och tänkte: Det här var ju kul, det här vill jag göra.

Vad har du gått för utbildning?

Jag är nationalekonom i botten. Så statistiken gjorde väl att jag halkade in på det här. Mitt första jobb var som dataanalytiker, sedan kom jag in på webbanalys, och efter det ville jag jobba med digitala data och marknadsföring.

Vad tycker du är roligast med ditt jobb?

Det är att det är så pass globalt och att jag får träffa så många olika människor från marknaderna. Och att jag kan förändra saker och driva saker själv. Att det finns möjlighet efter så kort tid att få komma in och få förtroende att köra den här pucken, att man får det utrymmet.

Vilka länder och företag ligger i framkant vad gäller Performance Marketing?

Sverige och Holland är duktiga hos oss, Österrike också. Sedan är traditionella e-handlare duktiga, de lever ju på att sälja online. Zalando till exempel, syns ju överallt och rankar väldigt bra i sökmotorer. De finns på alla de kanaler man förväntar sig.

Till sist, vad gör du när du är ledig?

Lite olika saker. I våras tog jag röjsågskörkort, det var jätteroligt. Jag tycker om att lära mig nytt, så jag har gått tenniskurs och hattkurs, och har liksom ingen röd linje. Men jag har även varit engagerad i något som heter Tjejzonen. Det är som en jourchatt för unga tjejer på nätet, där de kan chatta med någon äldre anonymt. Mycket av det de pratar om har de blivit utsatta för på nätet, så det känns som att det är bra att det finns en stöttande anonym kraft också.