Marie Österberg- kvalitetssäkrar kundservice

Marie Österberg- kvalitetssäkrar kundservice

Marie Österberg
 är född i Haparanda och planerade att arbeta inom hotell och restaurang. Men istället flyttade hon till Stockholm för att jobba på Tele2, och idag arbetar hon med att skapa processer och rutiner för att leverera den bästa möjliga kundservicen åt kunderna.

Marie, var kommer du ifrån och vad har du gjort tidigare?

– Jag kommer ursprungligen från Haparanda och på gymnasiet valde jag att plugga hotell och restaurang. Men när jag gjorde praktik på en restaurang insåg jag att jag inte kunde arbeta i ett kök, utan att jag trivs bäst när jag jobbar med människor. Mitt första jobb var i en hotellreception, och den röda tråden i mitt yrkesliv sedan dess har utan tvekan varit att hjälpa människor på olika sätt.

Steget från en hotellreception till Tele2 kan tyckas långt. Kan du beskriva hur den resan gick till.

– Min första flytt från Haparanda gick till Borås och ett jobb på företaget Transcom där jag arbetade med Tele2s produkter. Sedan valde jag att flytta tillbaka till Haparanda igen, men av en händelse såg jag att Tele2 sökte kundservicepersonal med placering i Kista. Jag trodde verkligen inte att jag skulle få jobbet, men jag sökte och det gick vägen.

Du började på Tele2 2007 och sedan dess har du tagit flera kliv i karriären.

– Mitt första jobb på Tele2 var att leverera kundservice till våra största kunder. De ringde mig när de behövde hjälp och jag insåg direkt att jag hamnat i en roll som passade mig perfekt. Därefter fick jag chansen att bli Key Customer Contact och hade bland annat Scania och SEB som kunder, och det var ännu roligare. År 2010 tog jag mig an en ny utmaning då jag blev teamledare och fick vara med och starta upp en grupp från scratch. Ett par år senare fick jag frågan om jag ville jobba med rutiner och processer. Det innebär att jag arbetar med att kvalitetssäkra snarare än att coacha i driften.

Du var också nyligen iväg till Indien för att utbilda medarbetarna på Hexaware som utför en del av Tele2s backoffice åtgårder. Var det en stor utmaning för dig?

– När jag fick frågan var min första impuls att säga nej. Det kändes som en allt för stor utmaning och jag var inte helt säker på att jag skulle klara av det. Men tack vare att jag kände att min chef verkligen trodde på mig valde jag till slut att anta utmaningen, och det är jag verkligen glad att jag gjorde. Upplevelsen i Indien var utvecklande på många sätt och jag kom hem med ett nytt självförtroende.

Berätta om vem du är privat.

– Jag är som sagt från Haparanda och älskar vinterland, snö och skoter. Det bästa jag vet är att få uppleva den norrländska naturen på riktigt nära håll. Under en period arbetade jag på ett företag som tog emot utländska gäster, som ofta aldrig hade upplevt vinter och kyla, och en av aktiviteterna som vi genomförde var skotersafari i finska fjällen. Det är helt magiskt att åka ut i 37 minus och se fantastiskt sprakande norrsken i alla färger.