Nima Boustanian – ”Produkt och design är det jag brinner för”

Nima Boustanian – ”Produkt och design är det jag brinner för”

Nimas intresse för datorer och programmering startade när han var sex år och fick sin första dator. Redan när han var sju hade han programmerat sin första mjukvara. Digital produktutveckling och design är det han brinner för och han insåg tidigt hur otroligt viktig användbarhet är. Idag är Nima chefsdesigner och ansvarig för en ny avdelning på Tele2 som ansvarar för just användarupplevelsen.

Berätta om uppdraget

– Det börjar ofta med att beställare kommer till oss med en affärsidé och kundinsikt. Sedan är det vår uppgift att förverkliga visionen och idén i ett digitalt format. En kund vill alltid ha det så bekvämt och enkelt som möjligt men samtidigt finns det vissa moment som är nödvändiga att ha för att det ska nå affärens krav. Vem vet bäst – affären eller kunden? Mitt jobb är att ge en rättvis och balanserad bild av det hela. Starkast tillväxt genom nöjdast kunder är någonting vi skall eftersträva, och nöjdast kunder är ju oftast dom som har det så bekvämt och enkelt som möjligt.

Hur blir man chefsdesigner egentligen?

– Jag pluggade IT- och kommunikationsvetenskap på KTH. Det var mycket om beteendemönster och hur en människa fungerar framför en dator. Både intuitivt och kognitivt. Vi använder datadriven design baserad på kundinsikter och best practices. Det leder till ökad användbarhet, vilket direkt korrelerar med försäljning.

Nima gjorde sitt examensjobb inom Artificiell Intelligens i San Fransisco, USA. Sedan flyttade han hem och började jobba på bubblare.se – en konkurrent till Youtube. Därefter gick han över till ett amerikanskt konsultföretag och fick möjligheten att jobba utomlands, bland annat i Indien, Tyskland och London.

På Tele2 började Nima som konsult för några år sedan, då på uppdrag från Designit och i höstas blev han erbjuden chefsjobbet på UX & Design Production.

Vad var det hos Tele2 som lockade?

– Att Tele2 har både viljan och möjligheterna att lyckas med den digitala transformationen fullt ut, något som alla i mitt team faktiskt redan tar för givet. De är alla så unga så för dem behövs ingen transformation, de är redan där. Dessutom gillade jag min chef Jacob Segerheim direkt och det tillsammans med den starka företagskulturen på Tele2 kändes riktigt bra. Det är inte så hierarkiskt här och man kan prata om allt med alla. Jag och mitt team får mycket gehör. Alla har insett att det vi gör är viktigt och en grundläggande komponent för hur vi moderniserar och digitaliserar vår organisation framåt.