Comviq och Tele2 i topp på kundnöjdhet när Svenskt Kvalitetsindex undersökt telekombranschen

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga mätning över konsumenters nöjdhet med mobiloperatörer offentliggjordes tidigare i dag. Tele2 Sveriges två varumärken toppar undersökningen: Comviq har Sveriges nöjdaste kunder och Tele2 är näst bäst, men gör också den starkaste ökningen från föregående år.

Medan branschens genomsnittliga kundnöjdhet på privatmarknaden ligger förhållandevis stilla (-0,3) visar SKI 2015 för mobiltelefoni att Tele2 ökar från 65,8 till 70,4 poäng av 100 möjliga och därmed gör den största ökningen av alla operatörer från föregående år. Dock får Tele2 se sig slaget av Comviq som kommer ut bäst med 71,4 poäng.

– Vi är stolta över att ta topp-placeringar med båda våra varumärken. Vid sidan om att detta är ett kvitto på att vi gör rätt saker för våra kunder och att det uppskattas är det ett bevis på att det går att göra sina kunder riktigt nöjda, oavsett om man tävlar med lägst pris, som Comviq, eller mest värde, som Tele2, säger Tele2 Sveriges VD Thomas Ekman.

I november 2014 blev Tele2 först bland de svenska operatörerna att skrota de kritiserade bindningstiderna – och kort därefter var man först ut att höja datamängderna rejält för både befintliga och nya kunder för att bättre matcha kundernas behov. Det bedöms vara delförklaringar till Tele2s starka ökning ihop med satsningar på bättre kundservice och kundbemötande,

– Vårt resultat visar att hårt arbete lönar sig – men med det sagt så är det ändå en bit kvar innan branschen som helhet har en kundnöjdhet som är bra nog. På företagssidan ser vi också att kraven ökar ytterligare och det är någonting vi kommer arbeta än mer med framöver, säger Thomas Ekman.

För mer information om SKI 2015 för telekom besök Svenskt Kvalitetsindex hemsida på länk: http://www.kvalitetsindex.se/branschmatningar/

För mer information, samt kontakt med Thomas Ekman:

Oliver Carrà, Presschef Tele2 Sverige, 070-426 40 06