Populäraste sommar-apparna enligt undersökning från Tele2

Stockholmare föredrar navigationsappar och göteborgare vill laga mat. I dag har sju av tio svenskar en smartphone och antalet nya appar ökar som aldrig förr. Vilken typ av app man väljer skiljer sig markant beroende på var i Sverige man bor.

Tele2s undersökning visar att intresset är störst för appar som hjälper oss att hitta rätt på vägarna eller leta efter det bästa receptet till grillen så här långt sommaren 2013.

De mest populära apparna är enligt undersökningen de som hjälper oss att navigera rätt på vägen eller sjön, 17 procent av alla app-användare väljer appar innehållande kartor och sjökort. I Småland samt på Öland och Gotland finns det största intresset för dessa applikationer. Här väljer 23 procent att ladda ner navigationsappar. I Göteborg och västra Sverige är det dock matlagning- och grill-appar som dominerar.

– Vilka appar man använder speglar ofta användarens intressen och hobbys. Det var intressant att hitta regionala skillnader i vilka typer av appar som är populärast. Var man bor styr mer än exempelvis ålder vilket var överraskande. Prognosen visar inte på några större åldersskillnader i app-användningen, säger Samuel Skott, ansvarig Tele2 Privat.

De största regionala skillnaderna finner man gällande appar kopplade till resande. Endast en procent av norrlänningarna väljer att ladda ner exempelvis valutaomräknare eller lexikon. I Sydsverige är motsvarande siffra 13 procent.

Svenskarnas topp 5-appar

  1. Bilkartor och sjökort, 17%
  2. Matlagning och grillning, 14%
  3. Sommaraktiviteter, 12%
  4. Flyg- och hotellbokningar, 9%
  5. Konserter och festivaler, 7 %

Mer siffror från undersökningen

  • Det är i Göteborg intresset för matlagningsappar är störst
  • I norra Norrland är det sommaraktiviteter och grillning som lockar mest i sommar
  • I södra Sverige är appar med bilkartor och sjökort mest förekommande
  • Malmöborna använder flest appar för att hålla koll på olika kulturevenemang, så som konserter och festivaler

Undersökningen genomfördes i mitten av juni 2013 av Sifo på uppdrag av Tele2. Totalt har 1 211 svenskar deltagit i undersökningen.