Order up – mobiltjänst lyfter arenaservice

Order up – mobiltjänst lyfter arenaservice

Order up är en ny tjänst i Tele2 Arena-appen som gör det möjligt för besökarna att beställa och betala mat och dryck direkt i mobilen. De första testerna har gått utmärkt och nu när Allsvenskan dragit igång igen efter sommaruppehållet rullas tjänsten ut sektion för sektion. Poängen är att minimera kötiden för besökarna så att de missar så lite som möjligt av matchen eller konserten.

Fredrik Axling, du arbetar som projektledare inom event marketing sponsring på Tele2 och har varit med i arbetet med att ta fram ”Order up”. Hur kommer det sig att ni valde att utveckla den här tjänsten?

– Vi arbetar hela tiden för att skapa en bättre arenaupplevelse. En viktig del av det arbetet är att vara lyhörda för vad besökarna upplever kan bli bättre. Många har uttryckt ett missnöje över sättet som man köper mat och dryck på arenan och där såg vi direkt en möjlighet i hur vi skulle kunna vara en del i den förbättringen.

Var det en tillfällighet att det blev just en integrerad tjänst i Tele2 Arena-appen?

Tele2 fungerar som en möjliggörare på arenan och om vi ser en möjlighet att skapa reella förbättringar med hjälp av vårt nätverk och mobila lösningar så ligger det förstås nära till hands för oss att satsa på det. Vi vill att publiken ska uppleva kraften i nätverket och den här tjänsten är ett bra exempel på hur mobilitet kan omsättas till en påtaglig förbättring.

Är ni först i världen med den här typen av tjänst?

– Möjligheten att beställa från mobilen och att sedan få maten levererad eller att gå och hämta upp sina varor är inte ny, men det har inte gjorts i ett sådant här stort format tidigare.

Vad är ni som har jobbat med att ta fram tjänsten mest stolta över?

– Vi tycker att det är extra spännande att Order Up har potentialen att skapa en sådan påtaglig nytta. Sedan tidigare har Arena-appen främst handlat om att generera innehåll och att höja underhållningsvärdet, men här pratar vi om en tjänst som kommer att påverka de allra flesta av arenabesökarna och spara dem väldigt mycket tid. De kommer kunna se mer av matchen eller konserten som de först och främst är där för.

Ni hade nyligen ett test av tjänsten på arenan. Berätta hur det föll ut?

– Vi hade en sneak peak med 15 stycken Tele2are som fick testa. Alla var väldigt nöjda och vi fick med oss en handfull idéer på hur tjänsten kunde utvecklas vidare. Exempelvis att man ska kunna köpa en burgare som levereras till kompisen som befinner sig på en annan plats på arenan. Det är vansinnigt roligt att ge sig in i det här oexploaterade området. Här finns hur mycket som helst att göra.