Pierre Berriel – håller lugnet i stormen

Pierre Berriel – håller lugnet i stormen

Pierre Berriel, du är ansvarig för den tekniska supporten mot företagskunder och är just nu även tillförordnad chef för Service Desk. Men du började din karriär på Tele2 som praktikant en gång i tiden.

– Ja, det stämmer! Efter gymnasiet gick jag en kvalificerad yrkesutbildning som hette ”IT och telekom” och jag gjorde min praktik på Tele2s nätverksövervakning. Jag tyckte att det var väldigt roligt och utvecklande och när jag fick chansen att stanna kvar gjorde jag det. Det var år 2000 och jag stannade kvar där och arbetade med driftledning i ungefär åtta år.

Och sedan fick du chansen att ta nästa steg.

– Jag kände mig redo att gå vidare och jag kände mig både lockad av att fördjupa mig i tekniken och av att ta en ledarroll. Men när jag fick chansen att bli gruppchef på teknisk support för mobiltelefoni var valet enkelt. Sedan dess har jag haft olika chefsroller på den tekniska supporten.

Tycker du att du gjorde rätt val? Längtar du efter tekniken?

– Det känns som att jag har hamnat helt rätt. Jag trivs med att arbeta med människor och att få vara med och påverka. Dessutom tycker jag att jag får det bästa av båda världarna där jag är nu, precis mitt emellan teknik och kundservice.

Vad innebär ditt jobb i praktiken?

– Jag är ansvarig för tre olika team som ger support till våra företagskunder på olika sätt. Vi tar emot felanmälningen och är ansvariga för ärendet, och kontakten med kunden, till dess att det är löst. Min roll är att stötta gruppcheferna och säkerställa att vi jobbar på ett enhetligt sätt så att vi levererar enligt de höga kraven som kunderna har.

När kunderna ringer till er är det på grund av att någonting inte fungerar som det ska och självklart måste det vara lite stressigt att sitta på din stol. Hur gör du för att hålla lugnet?

– Eftersom jag har jobbat med fel under hela min tid på Tele2 har jag vid det här laget 15 års erfarenhet. Det ger så klart ger en stor trygghet. Jag vet att våra tekniker och medarbetare kan sitt jobb så oavsett vad som dyker upp är lösningen alltid att arbeta strukturerat och att lita på de processer och rutiner som vi ställt upp. Men med det sagt innebär det inte att vi inte ständigt arbetar för att bli bättre.

Vem är du privat?

– När jag växte upp var jag väldigt datorintresserad och jag tycker fortfarande att det är väldigt kul att följa med i den tekniska utvecklingen. Något annat som präglat mig är att min pappa är från Uruguay och att jag är uppvuxen i Italien. Kanske är det därför jag tycker att det är spännande med olikheter. I dag bor jag i Hammarby sjöstad med min fru och våra två barn.