November 2018

Oktober 2018

Tele2s kundnöjdhet i topp bland mobiloperatörer

Idag släppte Svensk Kvalitetsindex (SKI) sin årliga mätning över konsumenternas inställning till mobiloperatörer och för fjärde året i rad ligger Tele2 högt upp i mätningarna. Tele2s företagserbjudande når en andra plats i mätingen och visar dessutom den största ökningen av samtliga operatörer.

EU-kommissionen har godkänt sammanslagningen av Tele2 och Com Hem

Stockholm – Idag offentliggjorde EU-kommissionen sitt godkännande av sammanslagningen av Tele2 AB (publ) (”Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) och Com Hem Holding AB (publ) (“Com Hem”) (Nasdaq Stockholm: COMH) utan villkor. Tele2 informerar härmed om en preliminär tidplan, med den 5 november 2018 som förväntat datum för slutförande av fusionen.

September 2018

Augusti 2018

Juli 2018

Tele2 får förlängt förtroende av Stockholms stad

Tele2 får fortsatt förtroende att sköta Stockholms stads datanät efter att ha vunnit en ny upphandling med S:t Erik kommunikation AB. Avtalet omfattar drift- och supporttjänster som ska möjliggöra effektiv datakommunikation för Stockholms stads verksamheter, till ett totalt värde av cirka 600 miljoner kronor.

Prisbelönt sommarplugg för ungdomar återvänder till Tele2 Arena

Efter förra årets succésatsning arrangerar nu Tele2 återigen ”Sommarplugget” för nyanlända ungdomar på Tele2 Arena, tillsammans med Right To Play. Sommarplugget, som är en del av ett större jobb- och praktikprogram, initierades 2017 och innebär att nyanlända ungdomar får en plats där de kan plugga tillsammans, öva praktisk svenska, praktisera och sommarjobba.

Tele2 först ut i Sverige med Android zero-touch enrollment – för enklare mobilanvändning på företag

Tele2 är först ut bland de svenska operatörerna att lansera Googles tjänst ”Android zero-touch enrollment” som hjälper företags medarbetare att snabbt komma igång med sin arbetsmobil. Tjänsten är en del av ”Android Enterprise” och kommer förenkla för anställda att använda samma digitala verktyg hemma som på jobbet, samtidigt som det förbättrar företagets säkerhet.

Svenska företag bäst på innovation och sämst på personalfrågor

Svenska företag rankar sig själva som bäst inom innovation och it i sin verksamhet och att de har mest utvecklingspotential i personal- och arbetsmiljöfrågor. Det visar ”Stay Ahead Index” som skapats av Tele2 för att mäta hur framgångsrika företag är. Resultatet visar att det genomsnittliga snittet för svenska företag idag är 6,9 av 10.

Tele2 kommenterar gemensam 5G-satsning för Norden

Tele2 ställer sig bakom de nordiska statsministrarnas ambition att göra Norden till den mest integrerade 5G-regionen i världen. 5G-teknologin kommer skapa förutsättningar för att kraftfullt driva på nästa steg i utvecklingen och digitaliseringen av såväl offentlig som privat sektor i de nordiska länderna. Tele2 vill bidra till detta digitaliseringsarbete genom att bygga ett gemensamt 5G-nät i världsklass tillsammans med Telenor i det samägda nätbolaget Net4Mobility.

Bröderna Max och Allen vinner världens första End-Up med idén Heartstrings

Tidigare idag korades vinnaren i Tele2:s tävling End-Up och det startklara aktiebolaget överlämnades till bröderna Max Mohammadi och Allen Mohammadi med idén Heartstrings. Det innebär att de från och med idag tar över ett komplett företag inklusive specialdesignat kontor och startkapital, till ett sammanlagt värde av två miljoner kronor.

Tele2 – Sveriges mest energieffektiva operatör

Tele2s energieffektiviseringsarbete i 4G-nätet har nu gett resultat. Ett år efter att Tele2 aktivt stängt av basstationernas effektförstärkare när stationerna inte nyttjas av kund har initiativet sparat drygt 2,3 miljoner kWh. Nu tar Tele2 nästa steg i sin resa som Sverige mest energieffektiva operatör.

Mars 2018

25 år sedan Tele2 demokratiserade telefonin

I år är det 25 år sedan Tele2 grundades och det svenska telemonopolet bröts. Tack vare den fria konkurrensen har mycket hänt sedan dess. Från en fast telefon hemma i köket till möjligheten att ringa och surfa oavsett var man befinner sig. Inte minst har svenskarna fått större valfrihet och lägre priser.

Februari 2018

Tele2 startar världens första End-Up – ett komplett företag utan idé

Nu startar Tele2 End-Up – tävlingen där vem som helst med en stark affärsidé har möjlighet att vinna ett komplett företag till ett värde av två miljoner kronor. Med utgångspunkt i att nio av tio nystartade företag inte överlever på lång sikt, vill Tele2 ändra på förutsättningarna och har därför startat End-Up – ett företag byggt på den senaste forskningen om vad som krävs för att företag ska bli framgångsrika. Det End-Up saknar är en affärsidé.

Januari 2018

December 2017

November 2017

Härifrån höstlovssurfade svenskarna i år

Svenskarnas iver att resa utomlands blev tydlig under höstlovet då utomlandssurfen steg med 41 procent. Varma destinationer lockar mest och Spanien behåller sin plats som svenskarnas mest populära resmål, men även mindre soliga destinationer som Danmark och Tyskland besöktes flitigt. Det visar statistik från Tele2 som kartlagt hur svenskarnas surfvanor såg ut under höstlovsveckan 2017.

Tele2 tar hem en av de största affärerna någonsin

Under sommaren tecknade Tele2 avtal med PostNord för mobiltelefoni, växelfunktionalitet och molntjänster i Sverige samt mobilterminaler i Norden. Nu står det klart att Tele2 även har vunnit upphandlingen kring datakommunikation, vilket innebär att Tele2 blir leverantör av samtliga kommunikationsfunktioner åt PostNord.

Oktober 2017

Tele2:s kundnöjdhet ökar för tredje året i rad

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga mätning över operatörernas kundnöjdhet som offentliggjordes tidigare i dag visar växande siffror för Tele2, vars kundnöjdhet bland företagskunder ökar för tredje året i rad. På liknande sätt fortsätter Tele2 att slå branschsnittet bland privatkunderna.

Tele2 välkomnar delar av förslaget kring nya datalagringsbestämmelser i Sverige

Idag presenterade regeringens utredare sitt förslag på nya datalagringsbestämmelser. Tele2, som aktivt har bidragit i utredningen, välkomnar delar av förslaget som införandet av utökad förhandskontroll, vilket Tele2 länge har efterfrågat. Samtidigt noterar Tele2 att andra delar av förslaget kan behöva utvecklas, såsom lagringens omfattning. Denna brist har påtalats av bland andra Post- och telestyrelsen.

September 2017

Euromaster väljer Tele2

Tele2 vinner ny kund då Euromaster Sverige ger Tele2 förtroendet att samordna företagets operatörs- och växeltjänster. Det totala värdet på avtalet uppgår till cirka 10 miljoner kronor och är ytterligare en ny affär som möjliggjorts tack vare sammanslagningen mellan Tele2 och TDC.

Surfa medan du sover med Tele2:s nya app

Tele2 fortsätter att manifestera möjligheterna med obegränsad uppkoppling och lanserar nu ”Power nap” – en app som gör det möjligt för användaren att även surfa i sömnen. Tidigare i vår lanserade Tele2 ”Unlimited” - ett abonnemang med obegränsad mobildata för uppkoppling.

Nya storkunder och utökade förtroenden för Tele2

Tele2 har under sommaren vunnit nya stora affärer och utökat förtroende hos befintliga kunder. Hos Postnord, samt hos nätbanken Nordnet har Tele2 både förnyat och breddat sina tidigare uppdrag, medan kommunerna Burlöv, Kävlinge, Staffanstorp, Finspång och teknikbolaget WSP är tre helt nya kunder hos Tele2. Flera av affärerna har möjliggjorts tack vare sammanslagningen med TDC.

Juli 2017

Tele2 lanserar VoLTE för sina privatkunder

Nu har Tele2 lanserat VoLTE, Voice over LTE, som gör det möjligt att ringa röstsamtal via 4G-nätet. Tjänsten leder till att det går snabbare att koppla upp röstsamtal, ljudkvaliteten blir bättre och dessutom kan kunden surfa i 4G-nätet samtidigt som samtalet pågår.

Juni 2017

Tele2 får förnyat förtroende hos FläktGroup

Tele2 vinner ytterligare ett avtal hos FläktGroup och blir nu en helhetsleverantör av kommunikationslösningar till den nya koncernen. Detta betyder att Tele2s uppdrag har utökats och omfattar numera även hela det globala nätverket hos FläktGroup-gruppen. Därmed levererar Tele2 100 % av sin produktportfölj till FläktGroup.

Maj 2017

Prime blir Tele2s nya PR-byrå

Efter nio års samarbete med Spotlight tar kommunikationsbyrån Prime över samarbetet för Tele2 och Comviqs affärsdrivande PR- och kommunikationsinitiativ i Sverige. Byte av byrå görs i samband med en ny strategisk riktning för Tele2.

Tele2 hyllar alla Sveriges IT-chefer

I dag, den 17 maj, firar vi inte bara Norges nationaldag utan även alla Sveriges IT-chefer på den återkommande IT-chefens dag. 2004 etablerade f d TDC IT-chefens dag, den tredje onsdagen i maj, för att fira alla Sveriges IT-chefer. Nu när Tele2 har förvärvat f d TDC har de tagit över firandet av denna viktiga yrkesgrupp.

Tele2 låter Sveriges största KISS-fan övernatta i sitt eget minne

Kvällen innan KISS konsert på Tele2 Arena, lördagen den 6 maj, kommer ett av Sveriges största KISS-fans, Johan Falk, att få sitt första minne med bandet återskapat. Genom 3D projektionsmappning, rekvisita och doftinnovation kommer ett rum inne på arenan att förvandlas till Johan Falks pojkrum, där hans allra första minne med bandet utspelade sig. Andra KISS-fans har möjlighet att också ta del av Johan Falks minne online, och smycka arenan med sina egna minnen under konserten.

April 2017

Konkurrensrättsundersökning på Tele2

Stockholm - Tele2 AB, (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att representanter från Europakommissionen har inlett en utredning gällande möjligt konkurrensbegränsande samarbete mellan nätoperatörerna på mobilmarknaden och/eller missbruk av kollektivt dominerande ställning.

Tele2s nya identitet – maxar kundernas möjligheter och släpper datan fri i nytt abonnemang

Tele2 fortsätter att utmana telekombranschen. Tele2 släpper nu mobildatan fri och erbjuder, som enda operatör i Sverige, ett Unlimited-abonnemang till sina kunder. Tele2 har sedan länge varit kända för att erbjuda mest data till sina kunder och nu fortsätter vi att gå i bräschen och ändrar branschstandarden sedan många år.

Mars 2017

Tele2 energieffektiviserar 4G-nätet – enda svenska operatör i globalt initiativ

För att bidra till att Sverige och FN når de högst uppsatta klimatmålen till 2020 inleder Tele2 nu ett omfattande arbete med att energieffektivisera sina 4G-nät. Arbetet kommer att bestå av flera tekniska uppdateringar i nätet samt deltagande i det globala nätverket SooGreen (Service-oriented optimization of Green mobile networks).

Januari 2017

December 2016

Tele2 slutar lagra trafikdata

Efter EU-domstolens dom i det så kallade datalagringsmålet igår har nu Kammarrätten i Stockholm förordnat att det föreläggande som PTS tidigare riktat mot Tele2 om att Tele2 ska lagra data, tills vidare inte ska gälla (inhibition). Beslutet innebär att Tele2 nu omedelbart kommer att sluta lagra data enligt datalagringskraven samt radera den data som redan lagrats enligt nämnda krav.

Tele2 kommenterar EU:s dom i datalagringsmål

I dag meddelade EU-domstolen sin dom i det så kallade datalagringsmålet mellan Tele2 och Post- och telestyrelsen (PTS).  EU-domstolen gick på Tele2s linje och slog fast att svenska lagarna om krav på datalagring inte är förenliga med EU-rättsliga bestämmelser om mänskliga fri- och rättigheter.

Oktober 2016

8 av 10 svenskar surfar fortfarande på samma sajter och appar– ”Det är dags att bejaka internets alla möjligheter”

I år fyller internet 25 år och vi har aldrig varit så uppkopplade som vi är nu. Nu visar en ny Sifo-undersökning från Tele2 att svenskarna är redo att koppla upp sig ännu mer. Samtidigt framkommer det att svenskarna fortfarande begränsar sig i vad de väljer att ta del av på nätet. Närmare 6 av 10 (56 procent) svenskar upplever i dag att de inte utnyttjar internets alla möjligheter och fler än 8 av 10 surfar på samma sajter och använder samma appar.

September 2016

Juli 2016

Tele2 kommenterar förslag till avgörande i datalagringsmål

Idag presenterade generaladvokaten vid EU-domstolen sitt förslag till avgörande i det så kallade datalagringsmålet mellan Tele2 och Post- och Telestyrelsen (PTS). Generaladvokaten är av uppfattningen att lagring endast får ske under förutsättning av att den omgärdas av strikta regler kring tillgång etc. och att det svenska systemet brister på ett flertal punkter när det gäller dessa regler. Den svenska datalagringen står därmed i strid bl.a. med de grundläggande fri- och rättigheterna i EU:s rättighetsstadga. Tele2 välkomnar beskedet.

Juni 2016

Maj 2016

Europa tar ton för öppenhet i ny låt från Tele2 och Pontus Winnberg

Tusentals människor runtom i Europa har sjungit in sitt bidrag i Tele2:s app The Sound of Europe i samband med 60-års jubileumet av Eurovision Song Contest. I dag släpps resultatet – låten One – där Europa tillsammans bildar världens första crowdsourcade sångröst som tar ton för öppenhet. Låten går att lyssna på via plattformar som Spotify och iTunes mfl. och alla intäkter av den spelade låten går till Radiohjälpen.

April 2016

Mars 2016

Fler människor kan vara en del av Eurovision på Tele2 Arena

Den 14 maj går den stora finalen i Eurovision Song Contest av stapeln och då slår Tele2 Arena upp dörrarna för Eurovision The Party. Evenemanget är en unik upplevelse som bjuder på liveframträdanden, exklusiva behind the scenes-intervjuer från Globen samt direktsändning av Eurovision Song Contest. Tack vare Tele2 Arena är det möjligt för fler att uppleva och vara en del av Eurovision Song Contest på nära håll.

Februari 2016

Januari 2016

December 2015

Tele2 blir partner till Eurovision Song Contest

Sveriges seger i finalen av förra årets Eurovision Song Contest (ESC) tar årets arrangemang till Stockholm och området runt Globen och Tele2 Arena. Tele2 Arena kommer att vara en central plats under finalkvällen – och nu är det klart att Tele2 kliver in som Official Mobile Operator till …

November 2015

Oktober 2015

September 2015

Tele2s nya kontor i Karlskoga invigt

I dag invigdes Tele2s nya kontor i Karlskoga. Verksamheten i Karlskoga arbetar med kundservice och sysselsätter för närvarande 254 personer. De nya lokalerna invigdes av Tele2 Sveriges VD Thomas Ekman. Tidigare var verksamheten fördelad på en rad olika kontorsfastigheter och som mest utspridd …

Tele2 skänker 255 kr per anställd till UNHCR

I vår omvärld i Europa pågår det en fruktansvärd flyktingkatastrof. Eller rättare sagt den katastrof som pågår har pågått i fyra år men har kulminerat senaste veckorna och vi har alla sett oerhörda bilder som inte lämnar någon av oss oberörd. Jag vet att alla känner en frustration och många gör stora insatser, både genom att skänka pengar eller driva egna initiativ. Allt för att hjälpa till på det sätt man kan. Många av er här har också gjort fantastiska insatser genom till exempel säljtävlingar till förmån för nödställda. Det visar på en stor medmänsklighet.

Juli 2015

Juni 2015

Tele2 lanserar världens minsta mobila mötesrum

Företag och organisationer ställer allt högre krav på mobila lösningar som ger stor flexibilitet och tillgänglighet. Nu lanserar Tele2 #minimöte som ett annorlunda grepp för att få fler att fundera på vad som krävs för snabba och effektiva möten. En MINI Countryman har byggts om till världens minsta mobila mötesrum – fullt utrustat med 4G-router, miniprojektor, trådlösa laddningsplattor, whiteboard, skrivare och en espressomaskin.

Maj 2015

Företagarna väljer Tele2 för operatörs- och växeltjänster

Tele2 har tecknat ett avtal med Företagarna om att leverera mobila operatörs- och växeltjänster. Avtalet omfattar mobilabonnemang och Tele2 Växel Allround som är en molnbaserad tjänst. Företagarna är en ny kund hos Tele2 och avtalet sträcker sig över 36 månader. Enligt avtalet ska Tele2 leverera kommunikationslösningar till huvudkontoret i Stockholm och samtliga 18 regionkontor runtom i landet.

Tele2 Sveriges säkerhetsarbete prisat på branschgalan Retail Awards

Under kvällen måndagen den 11 maj hölls den årliga branschgalan Retail Awards i Stockholm som arrangeras av tidningen Dagens Handels tillsammans med branschorganisationen Svensk Handel. Tele2 Sverige fick i samband med galan ta emot det prestigefulla priset för "Årets Säkerhetslyft" för lösningen "2-kronan" som man tagit fram för att motverka bedrägerier i samband med utlämning av hårdvara genom postombud och utlämningsställen för varumärket Comviq.

Kommunförbundet Skåne väljer Tele2 för internet, WAN och IT-säkerhet

Tele2 har tecknat ett ramavtal med Kommunförbundet Skåne om leverans av internet- och WAN-tjänster till ett antal kommuner i Skåne. Investeringen gör att de kommuner som ingår i upphandlingen nu förbättrar sin uppkoppling mot internet och förbättrar möjligheterna att hantera sina nät för de kommunala verksamheterna. Det nya avtalet ger även ett förbättrat skydd mot ddos-attacker. Avtalet började gälla i januari 2015 och sträcker sig över 3 år med möjlighet till förlängning och är värt ca 2 miljoner kronor per år.

Tele2 på DN Debatt: Myndigheters frågor om sök i våra system skenar – stoppa massövervakningen

Lagstiftaren måste ta sitt ansvar och inleda en översyn av det svenska datalagringssystemet för att stärka integritetsskyddet för alla svenskar som ringer, smsar, mobilsurfar och är uppkopplade i allmänhet. Det skriver Tele2 Sveriges VD Thomas Ekman och chefsjurist Stefan Backman i dag på DN Debatt och lägger fram fyra områden där datalagringssystemet bör ändras.

April 2015

Tele2 bygger Sunets nya nationella datafibernät för Sveriges högskolor och universitet

Tele2 har vunnit Sunets upphandling om att bygga ut så kallad svartfiberinfrastruktur för datakommunikation till alla Sveriges universitet och högskolor. Enligt avtalet, som är skrivet fram 2031 och är värt över 300 miljoner kronor, ska Tele2 nu uppgradera hela Sunets nät. – Vi är väldigt stolta över att få Sunets förtroende i ett så viktigt nätprojekt. Vi har en lång gemensam historia, nu ser vi fram emot att tillsammans med Sunet bygga nästa generations fibernät för svenska universitets- och forskningsvärlden, säger Thomas Ekman, VD Tele2 Sverige.

Mars 2015

Women in Tech 2015

Nu är det dags för Women in Tech 2015. Eventet går av stapeln idag kl 13.00 på Musikaliska i Stockholm. Det blir en dag med spännande talare, paneldebatt och avslutningsvis prisutdelning i WIT-awards där hela tre vinnare i kategorierna, student, ledarskap och företagande ska utses. Tele2 är …

Februari 2015

Tele2 kommenterar driftstörningar i mobildata- och fastnätet

I dag kl. 08.50 kunde Tele2 konstatera en omfattande driftstörning som påverkar tjänster i såväl mobilnätet som det fasta nätet. Kunder i hela landet kan uppleva problem med mobilsurf, röstsamtal och fastnätstjänster över såväl 2G, 3G som 4G. Driftstörningen påverkar också växeltjänster för företagskunder. Tele2 arbetar nu med alla tillgängliga resurser för att avhjälpa felet.

Tele2 höjer datamängder för mobiltelefoni och mobilt bredband

Den svenska mobildatatrafiken har ökat dramatiskt de senaste åren och tjänster som Netflix och Viaplay - tillsammans med en allmän digitaliseringstrend – har förändrat kundernas behov och beteende radikalt. För att både privat- och företagskunder ska kunna vara mobila på riktigt så höjer Tele2 i dag datamängderna rejält för såväl mobiltelefoni- som mobila bredbandstjänster.

December 2014

Trafikverket bromsar bättre mobiltäckning längs järnvägarna

Bättre täckning och högre hastigheter för 4G-mobilsurf för tågresenärer i stora delar av landet. Det skulle vara verkligheten om de drygt 230 basstationerna längs järnvägarna och pendeltågspår som sedan 2011 står avstängda skulle aktiveras. Men Trafikverkets långsamma uppdatering av tågens internkommunikationsutrustning bromsar bättre mobiltäckning.

Oförändrade priser på mobildatapaket utanför EU för Tele2 och Comviqs kunder trots momspålägg efter årsskiftet

Ett EU-direktiv och efterföljande beslut av riksdagen ålägger svenska mobiloperatörer att från och med den 1 januari 2015 betala 25 procent moms på kunders användning av mobiltelefonitjänster utanför EU-zonen. Flera operatörer höjer därför nu sina slutpriser för alla roamingtjänster utanför EU, men Tele2 Sverige AB har beslutat att låta priserna på mobildatapaket ligga stilla trots momskravet för både privat- och företagskunder inom alla varumärken

November 2014

Tele2 slutar låsa in kunder med bindningstider – ersätter alla nuvarande abonnemang med ett enda nytt utan bindningstid

Tele2 lägger ner samtliga abonnemang och ersätter dessa med ett enda nytt abonnemang där kunderna själva bestämmer innehåll och därigenom prisnivå. Samtidigt slopas bindningstiden helt och köpet av mobiltelefoner separeras från abonnemanget. Förändringen gör att kunder inte behöver sitta fast i ett köpbeslut i 24 månader, som varit branschstandard i telekom i 20 år.

Tele2:s värderingar i grunden för nytt huvudkontor i Kista

Nu är projektstarten för Tele2:s nya huvudkontor i Kista genomförd. Under torsdagen den 13 november gjöt Mats Granryd, VD och koncernchef Tele2 AB, tillsammans med Thomas Ekman, VD Tele2 Sverige, och Klövern AB:s VD Rutger Arnhult in en plakett med Tele2:s värderingar i fastighetens grund. Fastigheten kommer, då den står klar för inflyttning i augusti 2016, vara arbetsplats för över 2 000 medarbetare i ICT-klustret Kista i Stockholm.

Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Tele2 Sverige återupptar datalagring efter föreläggande från PTS

Post- och telestyrelsen (PTS) har i dag meddelat ett föreläggande till Tele2 Sverige att återuppta datalagring enligt Lagen om Elektronisk kommunikation (LEK). Som operatör är Tele2 Sverige skyldigt att följa regleringsmyndighetens föreläggande och påbörja återupptagande av datalagring men överklagar samtidigt beslutet för att få en rättslig prövning i svensk domstol.

Tele2 Sverige återupptar inte datalagring

Regeringens utredare Sten Heckscher presenterar i dag sin snabbutredning om huruvida datalagring kan fortgå sedan datalagringsdirektivet förklarats ogiltigt av EU-domstolen. Utredningen kommer fram till att svenska operatörer bör återgå till att datalagra med stöd av svensk lag. Tele2 Sverige återupptar inte datalagring utan ett klargörande från Post- och telestyrelsen (PTS).

Maj 2014

Tele2 Arena ger publiken ny teknik för maxad arenaupplevelse – app med livesändning i mobilen och social delning på arenans storskärmar

Som första arena i Europa ger Tele2 Arena besökarna tillgång till nya upplevelser på plats med bland annat livesändningar i mobilen. Via en ny app och systemet StadiumVision Mobile integreras besökarens mobiltelefon med Tele2 Arenas system och revolutionerar evenemangsupplevelsen. Publiken kommer att kunna dela med sig av upplevelsen direkt via arenans storbildsskärmar, se livestatistik och rösta fram exempelvis matchens bästa spelare eller konsertens önskelåt.

April 2014

Dalslandskommuner väljer Tele2 Business

Kommunerna Bengtsfors, Åmål, Mellerud, Färgelanda och Dals-Ed har i en gemensam upphandling valt Tele2 Business som leverantör av operatörstjänster för både mobil och fast telefoni. Tele2 Business ska enligt avtalet leverera växel, mobil och fast telefoni och mobilt bredband till kommunerna. Avtalet är skrivet över 36 månader med en möjlig förlängning på 24 månader.

Tele2 har upphört att lagra trafikdata

Efter EU-domstolens dom i förra veckan, har Tele2 gjort bedömningen att det är olagligt att fortsätta lagra trafikuppgifter enligt lagen om elektronisk kommunikation. Vi har sökt klargörande från myndigheterna i frågan. Post- och telestyrelsen anser att det finns stora svårigheter att …

Tele2 välkomnar beslut om EU-datalagringsdirektivets ogiltigförklarande

Europeiska Unionens datalagringsdirektiv är ogiltigt. Det konstaterar EU-domstolen i ett domslut som blev offentligt i dag. Datalagringsdirektivet har inneburit att svenska bolag varit tvungna att spara data i minst sex månader för brottsbekämpande myndigheter – dagens besked ställer frågan om svenska lagen bör rivas upp på sin spets.

Mars 2014

Stockholmskommuner väljer Tele2 Business

Österåkers kommun har tillsammans med Vaxholms Stad, Värmdö kommun och Sigtuna Kommun genomfört en upphandling av Kommunikation som tjänst. Valet föll på Tele2 Business som nu ska leverera växel, mobil och fast telefoni och mobilt bredband till kommunerna. Avtalet är skrivet över 36 månader med en möjlig förlängning på 12 månader.

Åklagarmyndigheten väljer Tele2 Business

Åklagarmyndigheten har efter en offentlig upphandling valt Tele2 Business som leverantör av kommunikation som tjänst. Tele2 ska leverera växellösningar, anknytningar för cirka 1 300 användare av mobil telefoni och fast telefoni med en Mobile Extension-lösning (MEX). Dessutom ska Tele2 leverera cirka 1 200 mobila bredband till myndigheten. Avtalet är skrivet över 48 månader med möjlig förlängning i ytterligare 24 månader.

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

Tele2 AB: Konkurrensverket godkänner Tele2 Sveriges försäljning av bolagets kabel- och fiberverksamhet på privatmarknaden till Telenor

Stockholm - Tele2 AB, ("Tele2"), (OMX Nordiska Börsen: TEL2 A and TEL2 B), meddelade i dag att man nu erhållit beslut om medgivande från Konkurrensverket att slutföra försäljningen av bolagets kabel- och fiberverksamhet på privatmarknaden till Telenor. Affären slutförs den 2 januari 2014.

November 2013

Mobilbranschen måste involveras tidigare i kommuners stadsutveckling

Mobilnät tas för givet när städer växer i stället för att behandlas som annan strategisk infrastruktur i plan- och exploateringsprocessen. Nu har Tele2s VD Thomas Ekman och Samuel Skott, Chef för Tele2 Privat, skrivit ett brev till Stockholms stad för att lyfta frågan och inleda en dialog om hur man kan säkerställa mobiltäckning i världsklass i nya stadsdelar och bostadsområden redan från inflyttningsdatum.

Tele2 kommenterar medierapporteringen kring automatiserat flöde till myndigheter

Tele2s chefsjurist kommenterar Ekots rapportering i dag om att SÄPO och andra svenska myndigheter på allt lösare grunder kräver allt mer insyn i användardata och tillgång till användaruppgifter som exempelvis mobiloperatörer som Tele2 har i förtroende från sina kunder. "Utvecklingen är bekymrande ur ett integritetsperspektiv och vi har varit och är mycket kritiska," säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige.

Oktober 2013

Tele2 kommenterar rapportering om avgifter kring masttömningar

Polisen i Kalmar riktar kritik mot att Tele2 haft höga kostnadsförslag för att lämna ut data i samband med omfattande och ovanliga masttömningar. ”Vår prismodell ligger i linje med övriga operatörers och fungerar i normala fall men har slagit fel vid ovanligt stora masttömningar. Därför gör vi om modellen för den typen av förfrågningar”, kommenterar Malin Livhage.

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

Tele2 förstärker täckningen i hela Sverige

-Omfattade uppdradering av mobilnätet ger kunderna bättre mobilupplevelse Natten mellan lördag och söndag togs det sista steget i en vidsträckt uppgradering av Tele2s mobilnät. Vid sidan om den stora utrullningen av ett landsomfattande 4G-nät har Tele2 tillsammans med Telenor kraftigt förbättrat täckningen, samtalskvaliteten och datakapaciteten i 2G-nätet från Riksgränsen i norr till Ystad i söder.

April 2013

Tele2 först i Sverige med 4G för Apple iPhone, iPad och iPad Mini

Med start i dag är Tele2 först och ensam operatör på svenska mobiltelefonimarknaden att kunna erbjuda sina kunder med Apple iPhone 5, 4:e generations iPad och iPad Mini möjlighet att surfa i 4G-hastighet. Det sedan Apple öppnat funktioner som möjliggör 4G över 1800 MHz-bandet. Tele2 har öppnat upp nätet i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

December 2012

November 2012

Oktober 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Tele2s kunder får egen VoIP-app

Nu får Tele2-kunder på utlandsresa möjlighet att ringa och ta emot samtal till kostnaden av ett vanligt mobilsamtal. Det enda som behövs är ett Tele2-abonnemang, en wifi-uppkoppling och att appen +46 laddas ner på mobilen. Tele2s egna VoIP-app +46 finns nu tillgänglig för alla Tele2s kunder …

Juni 2012

Stockholmsarenan blir Tele2 Arena

- Tele2 Arena blir en unik mötesplats för fans, artister och idrottare Tele2 Arena blir Stockholmsarenans nya namn. Det står klart efter att Tele2 tecknat tioårigt avtal om att vara huvudpartner till arenan. Tele2 ska med sina tjänster bidra till att ytterligare förhöja och förlänga …

Maj 2012

Mars 2009

Februari 2009

Tele2 chocksänker MMS-pris

Idag sänker Tele2 priset per MMS från 1,69 till 0.69 kronor. Det nya priset ligger cirka 60 procent lägre än branschsnittet och Tele2 tror nu på en markant ökning av antalet skickade MMS.   Idag skickar snittanvändare 60 gånger fler SMS än MMS i …

Kärleksexplosion i mobilen

Imorgon kommer det - bokstavligt talat - att vara kärlek i luften. 60 procent av svenskarna kommer nämligen att klicka iväg en kärlekshälsning via SMS och drygt 30 procent kommer att ringa sina närmaste för att önska en glad Alla Hjärtans Dag. Det visar …

Januari 2009

Tele2 satsar på bokstäver

Tele2 har skrivit ramavtal med Alfatell AB gällande tillhandahållande av alfanummer, det vill säga telefonnummer som utgörs av företags- eller produktnamn istället för siffror. Nu reserverar Tele2 tusentals 0200-nummer till Alfatells kunder. I och med att …

December 2008

December 2006

November 2006

Tele2 lanserar Quattro Play

Tele2 introducerar ett helt nytt sätt för hyresgäster och bostadsrättsägare att köpa TV, bredband och telefoni i ett enda paket. Quattro Play, som paketet kallas, innebär att TV, fast telefoni, mobiltelefoni och bredband köps i ett enda paket till ett …

Oktober 2006

September 2006

Augusti 2006

Juli 2006

Juni 2006

Maj 2006

April 2006

Mars 2006

Rekordlåga priser på utlandssamtal när Tele2Comviq sänker priserna på Kontant Amigos – Ring till utlandet med mobilen från 45 öre i minuten

Tele2Comviq sänker idag priserna på utlandssamtal för Comviq Kontant Amigos. De nya utlandspriserna omfattar ett trettiotal länder och är från 45 öre per minut. Som tidigare ringer Amigos-kunderna till mycket konkurrenskraftiga priser till ytterligare ett …

Februari 2006

November 2005

Oktober 2005

Ny prisplan ger 90 % billigare startavgift på Bredbandstelefoni för privatpersoner – Lika lätt att ringa över bredband som med vanlig telefon

Tele2 presenterar idag en ny prisplan för Bredbandstelefoni som ger 90 procent billigare startavgift och de bästa priserna på samtal via bredband. För alla med bredband är det nu bara att plugga in en telefonidosa i bredbandsjacket och ansluta den befintliga telefonen …

September 2005

Augusti 2005

Juli 2005

Juni 2005

Maj 2005

April 2005

Februari 2005

Januari 2005

December 2004

November 2004

Oktober 2004

September 2004

Augusti 2004

Juli 2004

Juni 2004

Maj 2004

April 2004

Tele2 lanserar Tele2.net

Tele2 lanserar idag ett helt nytt abonnemang som innehåller både fast telefoni och internet, Tele2.net. Tele2.net är ett kombiabonnemang utan månadsavgift med möjlighet att både ringa och surfa till samma låga enhetstaxa, 10 öre per minut, dygnet runt. …

Mars 2004

Januari 2004

Comviq lanserar nytt abonnemang

Comviq lanserar nu ett nytt mobilabonnemang, Comviq 25. Med Comviq 25 får kunden 25 fria samtalsminuter per månad inom Comviq och Tele2s mobila nät och/eller till det fasta nätet i Sverige. Att skicka ett SMS kostar 80 öre inom Comviq och Tele2s mobila nät samt till …

December 2003

November 2003

Oktober 2003

September 2003

Augusti 2003

Juli 2003

Juni 2003

Maj 2003

April 2003

Mars 2003

Februari 2003

Januari 2003

November 2002

Oktober 2002

September 2002

SVT Text nu till mobilen!

Nu kan Comviq och Tele2-kunder som har en mobiltelefon med sk wap-funktion läsa hela SVT Texts utbud i telefonen, dvs läsa nyheterna, få de senaste sportresultaten, börskurserna och allt annat var man än befinner sig.   - TextTV är en tjänst som lämpar …

Juni 2002

Maj 2002

December 2001

November 2001

Oktober 2001

TurnIT och Tele2 sluter ramavtal

Tele2 Sverige AB har tecknat ramavtal med TurnIT. Överenskommelsen innebär att Tele2 har rätt att erbjuda fast och mobil telefoni samt datanättjänster till samtliga bolag inom TurnIT-koncernen. Tele2 är ensam leverantör av mobiltelefoni. För mer information, vänligen kontakta: Tele2 …

September 2001

KF och Tele2 sluter ramavtal

Tele2 Sverige AB har idag tecknat ramavtal med Kooperativa Förbundet, KF. Överenskommelsen innebär att Tele2 har rätt att erbjuda fast och mobil telefoni till enheter inom Konsumentkooperationen.   För mer information, vänligen kontakta: Tele2 Mediaservice, …

Augusti 2001

Juni 2001

Maj 2001

Mars 2001

Januari 2001

Oktober 2000

September 2000

Juli 2000

Maj 2000

Mars 2000

Februari 2000

Januari 2000

Nationell enhetstaxa för fast telefoni och kraftigt sänkta kostnader för samtal till Comviq och Tele2 mobil – nya abonnemangsformer från Tele2

Nu lanseras tre nya abonnemangsformer från Tele2 som är anpassade efter kundens olika behov. Alla som blir förvalskunder hos Tele2 kommer att kunna teckna de nya abonnemangen.   -Dels handlar det om lägre samtalstaxor vilket gör det billigare att ringa, och dels …

Fastighetsägare i Mälardalen tecknar ramavtal med Tele2 om bredbands-internet och fastighetsabonnemang för KabelTV till 35 000 hushåll

Avtalet innebär att medlemsföretagen kan erbjuda bredbandsanslutning till Internet via de 10 MbLAN som finns i fastigheterna och som hittills uteslutande använts för KabelTV-distribution. Anslutningarna kommer att ske under 2000- 2001.   Varje medlemsföretag …

December 1999

November 1999

Juni 1999

Maj 1999

Språkresa, tågluff eller charterresa – Comviq kan som första svenska mobiloperatör erbjuda kontantkunder möjligheten att använda sin mobiltelefon utomlands.

Som första operatör i Sverige erbjuder Comviq en tilläggstjänst som gör att Comviq Kontant även fungerar utomlands - en tjänst som efterfrågas inte minst av föräldrar vars barn åker på språkresa i sommar. Comviq har avtal med 107 …

Februari 1999

December 1998