Tele2 höjer datamängder för mobiltelefoni och mobilt bredband

Den svenska mobildatatrafiken har ökat dramatiskt de senaste åren och tjänster som Netflix och Viaplay – tillsammans med en allmän digitaliseringstrend – har förändrat kundernas behov och beteende radikalt. För att både privat- och företagskunder ska kunna vara mobila på riktigt så höjer Tele2 i dag datamängderna rejält för såväl mobiltelefoni- som mobila bredbandstjänster.

Svenska Post- och Telestyrelsens rapporter visar att ökningen av data i mobilnäten mellan första halvåret 2013 och motsvarande period 2014 var 31 procent*. För att möta utvecklingen och kundernas ökade behov höjer nu Tele2 mobildatamängderna för både privat- och företagskunder.

– Med höjda mobildatamängder kan våra kunder surfa i 4G-hastigheter, streama högupplösta serier och jobba mobilt utan att behöva oroa sig för att de ska göra slut på sin mobildata alldeles för fort, säger Tele2 Sveriges vd Thomas Ekman.

Alla befintliga kunder får ta del av den nya produktportföljen, med de nya större datamängderna, som lanseras i dag.

Tele2s nya prisplaner för mobiltelefoni (priset inkluderar fria samtal, sms och mms inom Sverige):

Privatkunder Företagskunder
0,5 GB – 198 kr/mån 1 GB – 298 kr/mån
5 GB – 248 kr/mån 7 GB – 348 kr/mån
20 GB – 298 kr/mån 25 GB – 398 kr/mån
50 GB – 398 kr/mån 50 GB – 448 kr/mån
100 GB – 548 kr/mån 100 GB – 548 kr/mån
500 GB – 948 kr/mån

För 298 SEK/månad erbjuds nu kunder ett fastprisabonnemang med 20 GB 4G-mobildata och inkluderade fria samtal, sms och mms inom Sverige. Samtidigt lanseras 100 GB-abonnemang för första gången på många år i Sverige för privatkunder som har riktigt stora mobildatabehov.

Stiftelsen .SE:s undersökning ”Svenskarna och Internet”(2014) visar att över 70 procent av svenskarna smartphonesurfar lika mycket eller mer genom WIFI-uppkopplingar som över mobildatanät för att spara data. I takt med att 4G-nätet byggts ut och kapaciteten i mobilnätet blivit högre kan Tele2 nu öka mobildatamängderna för att matcha behoven.

Så ändras Tele2s produkter från och med i dag för nya och befintliga kunder:

  • Alla befintliga kunder som vill får del av de nya ökade mobildatamängderna, oavsett om man har bindningstid eller ej på befintligt avtal.
  • De nya datamängderna gäller för privat- och företagsmarknaden – men olika priser tillämpas beroende på om man är privat- eller företagskund precis som i dag.
  • Både mobilabonnemang och mobila bredbandstjänster omfattas.

Hela nya produktportföljen redovisas på http://www.tele2.se

För mer information samt kontakt med Thomas Ekman:
Oliver Carrà, Presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 40 06