Tele2s nya kontor i teknikens framkant

Tele2s nya kontor i teknikens framkant

Nästa år går flytten till Tele2s nya huvudkontor i Kista. Två av dem som är involverade i arbetet med det nya kontoret är Jesper Zandin och Lars Beck som arbetar med digitala lösningar. Flera av lösningarna är så mycket i framkant att de inte ens finns att köpa på marknaden.

– Produkterna och tekniken finns, men funktionerna som vi vill ha får vi i många fall utveckla själva. Flera av de grejerna som vi har skapat har väckt ett stort intresse utanför huset när vi har visat upp dem, säger Jesper som arbetar med Innovation Lead i arbetet med det nya kontoret.

– Eftersom vi vill ha det absolut senaste väntar vi i några fall på att produktutvecklingen ska hinna i kapp våra önskemål. Just nu hoppas vi att de trådlösa konferensrumsskärmarna som vi ska testa på en mässa i februari kommer att hålla måttet, säger Lars Beck som arbetar med IT-strategi.

Tele2s nya kontor blir en så kallad ”digital arbetsplats”, medarbetarna ska kunna jobba oavsett var i huset de befinner sig och det förutsätter extremt bra uppkoppling. En lång rad nya tekniska lösningar är också under utveckling just nu. Däribland en ”hus-app”.

– Hus-appen kommer utgöra navet i det digitala kontoret. Med hjälp av appen kommer man bland annat kunna få information om vilka mötesrum som är lediga och kunna se var kollegorna befinner sig. Det går snabbt att se på vilket plan och i vilken yta en kollega du vill ha tag på finns för tillfället, säger Lars.

Tekniken för mötesrumsbokning har utvecklats av Tele2 själva. Utanför varje mötesrum kommer det finnas paneler som visar om rummet är upptaget, men skärmen kommer även ha en rad andra funktioner.

– Vi tänkte att när vi har en touch screen med en inbyggd dator borde vi kunna låta skärmen göra mycket mer bara än lysa rött eller grönt. Därför har vi själva utvecklat en lösning med fler funktioner. Från skärmen kommer man exempelvis kunna beställa lunch eller rapportera om en projektor är trasig, säger Lars.