Besikta Bilprovning väljer Tele2 som helhetsleverantör av kommunikationstjänster

Besikta Bilprovning i Sverige AB med cirka 165 besiktningsstationer på drygt 143 orter i Sverige och driver utvecklingen av förbättrad bilsäkerhet och ett enklare biläggande. Besikta har efter en upphandling valt Tele2 som leverantör av sin serverdrift. Avtalet löper i fem år och i kombination med tidigare uppdrag är Besikta nu helhetskund hos Tele2.

Sedan Besikta bildades 2013 har Tele2 levererat kommunikationstjänster, som exempelvis mobil- och fasttelefoni samt WAN och LAN för datakommunikation, till bolaget. Det nya avtalet innebär att Tele2 även tillhandahåller Besiktas serverdrift och deras serverpark som har flyttas till Tele2 Private Cloud.

–        Den nya lösningen från Tele2 har gjort att serverdriften har blivit mer stabil och uppnått en högre prestanda. Jag är övertygat om att det kommer att märkas ute hos våra besiktningstekniker på stationerna runt om i Sverige och förhoppningsvis även för våra kunder när de besiktar sina fordon hos oss, säger Nils Funke, IT-chef på Besikta Bilprovning.

Tele2 kommer att ansvara för all drift av bland annat Besiktas affärssystem, deras webbaserade tidbokningssystem, system för besiktning av fordon samt lagring av historiska data. Implementeringen av tjänsten inleddes under december 2018.

–        Våra lösningar har snabbt visat sig vara effektiva och jag är övertygad om att Besikta kan göra betydande kostnadsbesparingar genom att addera serverdrift till sina tjänster från oss, säger Tom Craig, chef för svenska företagsmarknaden på Tele2.

Presskontakt
Fredrik Hallstan, Head of B2B Communications, Tele2, +46 76 1153 830 / fredrik.hallstan@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: http://om.tele2.se/sektion/pressrum/