December 2019

Inga framsteg i möte med Telia

Com Hem har idag haft ett möte med Telia, med ambitionen att föra en konstruktiv dialog kring sändningsrättigheter för TV4-kanalerna och C More. Anders Nilsson repeterade kraven om lika rättigheter för Com Hems och Boxers tv-tittare som för Telias egna kunder, men Telia var inte beredda att förhandla om alla dessa rättigheter. Mötet avslutades därmed tyvärr utan framsteg i förhandlingarna.

Vill Telia begränsa TV4 till sina egna kunder?

Det är tydligt att striden om TV4 innehåller många synvinklar. I vissa fall står ord mot ord mellan Com Hem och Telia. Därför har vi här sammanställt svar på de vanligaste frågorna. Viktigast är huruvida alla Sveriges tv-tittare även i framtiden ska kunna se på TV4 på det sätt själva de vill, via vilken skärm de vill.

I natt släcks TV4 för en tredjedel av Sveriges hushåll

Com Hem har under kvällen träffat Telias vd, Christian Luiga, och Casten Almqvist, affärsområdeschef för media, i ett försök att säkerställa Com Hem- och Boxer-kundernas tillgång till TV4 och C More. Tyvärr har de påbörjade samtalen ännu inte resulterat i en överenskommelse om de rättigheter våra kunder efterfrågar. Detta innebär att vi tvingas släcka kanalerna i kväll kl. 23:59 den 10 december.

TV4s erbjudande sviker svenska tv-tittare

Efter dialog med TV4 står det klart att deras ”julklapp” tyvärr inte innehöll de rättigheter som behövs för digitalisering och möjligheten för våra kunder att se TV4 via vilken skärm de vill även i framtiden. Com Hem söker nu Christian Luiga, tf. vd på Telia, för att i sista stund få till stånd en seriös förhandling och undvika släckning av Telias kanaler vid midnatt.

Anders Nilsson: Klockan tickar för Telia, staten och Sveriges tv-tittare

Expressen Debatt  (https://www.expressen.se/debatt/snart-slacker-vi-tv4-for-miljoner-kunder/)2019-12-05: För en vecka sedan varnade vi för att TV4 kan försvinna från en tredjedel av Sveriges hushåll (https://www.svd.se/risk-att-tv4-snart-slacks-i-miljontals-hem). Trots det har Bonnier Broadcasting, numera Telia, fortfarande inte visat något seriöst intresse att förhandla. Vid midnatt den 10 december upphör avtalet och vi blir tvungna att stänga ner TV4-kanalerna och C More för alla Com Hem- och Boxer-kunder. Sveriges största kommersiella tv-kanal skulle tappa en tredjedel av Sveriges hushåll, bara en vecka efter Telias övertagande.

November 2019

Tele2 först ut i Sverige med nya Motorola razr

Idag lanserar Motorola sin nya flaggskeppstelefon på en presskonferens i Los Angeles. ”Motorola razr” kan beskrivas som[ ]återkomsten av den vikbara mobiltelefonen och har, som första smartphone på marknaden, en helt vikbar skärm som fälls ihop. Tele2 blir den första operatören i Sverige att erbjuda den omtalade telefonen, med säljstart den 24 januari 2020.

Tele2 först ut att sälja mobiltelefon med människa och miljö i fokus

Tele2 blir första svenska operatör att lansera den rättvisemärkta mobiltelefonen Fairphone 3. En telefon som är tillverkad av återvunnet material i ”Fairtrade”-certifierade fabriker och som är enkel att plocka isär och reparera. Allt för att förlänga livslängden så att användaren ska kunna ha glädje av telefonen längre och således vara snällare mot miljön.

Oktober 2019

Bollnäs Energi vinnare av Öppna Nät-Barometern 2019 – MittNät årets raket

Bollnäs Energi har av Tele2 utsetts till vinnare av Öppna Nät-barometern 2019 och till årets raket har MittNät utsetts. Syftet med Öppna Nät-Barometern är att säkerställa en framtidssäker digital infrastruktur genom en mer standardiserad och kvalitetssäkrad affärsmodell, driftprocess och nätdesign. Årets resultat visar återigen på en ökning för hela branschen i genomsnitt mot föregående år.

Tele2 uppdaterar företagsportföljen med ökad surf och fri roaming i 62 länder

Idag uppdaterar Tele2 sitt företagsabonnemangserbjudande och satsar på mer data och fler länder. Den nya produktportföljen tar tillvara på det alltmer digitaliserade samhället och behovet av enkelhet som Tele2 ser hos sina företagskunder. De uppdaterade abonnemangen innebär mer värde för pengarna för företagskunderna med mer datamängd, fri data roaming och kostnadsfria samtal mellan kollegor i hela 62 länder.

Tele2 får utökat förtroende från Sveriges Radio som förbättrar upplevelsen för användarna

Sveriges Radio ger Tele2 utökat förtroende med ett avtal gällande datanät för överföring av ljud, som löper under två år. Det nya samarbetet innebär att Sveriges Radio får en högre bandbredd på samtliga sina produktionsplatser för att kunna leverera ännu bättre upplevelser för sina användare. Tele2 är sedan tidigare också Sveriges Radios leverantör av växeltjänster, operatörstjänster och WAN.

September 2019

Tele2 storlanserar: Sveriges mest generösa familjepaket och utökad roaming i 60 länder

Nu lanserar Tele2 nya tjänsten ”Familj” som ger föräldrar, barn, sambor, kollektiv eller vänner mer data för pengarna. I erbjudandet kan flera personer samla sina mobilabonnemang på en faktura och ta del av varsin surfpott med lika mycket data, till ett förmånligt pris. Samtidigt döps Sveriges första obegränsade mobilabonnemang, Tele2s ”Unlimited”, om till ”Obegränsad” och utökas med mer surf och samtal till 60 länder.

Tele2 lanserar bredband för företag i Com Hems nät

Tele2 lanserar en ny bredbandstjänst för de cirka 200 000 små och medelstora företag som är anslutna till Com Hems nät. Bredbandslösningen kommer ge företagen möjlighet att samla sina mobila och fasta tjänster hos Tele2, samt dra nytta av fördelarna med Com Hems testvinnande bredband med hastigheter upp till 1 200 Mbit/sekund.

Juli 2019

Tele2 släpper rapport om smarta fastigheter

För andra året i rad släpper Tele2 en rapport om Smarta Fastigheter. I ”Smarta fastigheter: vägen framåt för fastighetsägare”, som är gjord tillsammans med konsultbolaget Northstream, har vi undersökt faktorer som bidragit till utvecklingen inom området och identifierat ett antal viktiga fokusområden för fastighetsägare som vill göra sina fastigheter smartare.

Juni 2019

Digitalisering i skolan går hand i hand med trivsel och goda resultat – visar färsk Tele2-undersökning

Tele2 släpper nu rapporten Den digitala skolan baserad på en undersökning gjord i samarbete med Kantar Sifo och Kodcentrum. Rapporten skildrar hur elever och deras föräldrar upplever digitaliseringen av den svenska skolan samt vilka effekter den digitala skolan kan ha på barnen och skolgången. En högre digitaliseringsgrad med exempelvis programmering på schemat och tillgång till digitala verktyg kan ha positiv effekt på hur elever trivs och presterar i skolan. Samtidigt visar undersökningen att barnen ser en skillnad bland sina lärare när det kommer till kunskap om digitala verktyg.

Tele2 tecknar avtal med Stena Fastigheter om kommunikationslösning för smarta fastigheter

Tele2 har tecknat ett nytt avtal med fastighetsbolaget Stena Fastigheter AB, som leverantör av en helhetslösning till uppkopplingen av smarta fastigheter. Avtalet sträcker sig initialt över en femårsperiod och är den första företagsaffären sedan sammanslagningen mellan Tele2 och Com Hem där lösningar från de både företagen kombineras.

Åter normal funktionalitet i Tele2s nät

Den driftstörning som drabbat Tele2s telefonitjänster har lokaliserats till den utrustning som hanterar röstsamtal till och från andra operatörer. Under eftermiddagen har vi slutfört uppgradering av påverkad utrustning. Tele2s kunder har som en följd av detta återfått normal funktionalitet.

Maj 2019

Tele2 inleder samarbete med DataTjej och Tjejer Kodar

I januari antogs Tele2s nya plan för långsiktigt arbete med jämställdhet och mångfald. En av huvudambitionerna är att öka andelen kvinnor inom företaget och åstadkomma en könsbalanserad personalstyrka senast 2023. Som en del i det arbetet har Tele2 lanserat rekryteringsprincipen ”2+1” och inlett samarbeten med de ideella organisationerna DataTjej och Tjejer Kodar.

Tele2 hyllar obegränsade möjligheter med ny identitet

Idag presenteras Tele2s nya varumärkesidentitet och kommunikationskoncept ”Obegränsad.”, vilket firas med att kunderna erbjuds tre månader obegränsad mobildata. Den nya identiteten lanseras med kampanjen ”Obegränsad vänskap”, som visar vilka möjligheter uppkoppling innebär för människors liv. Något Tele2 tog fasta på redan 2017 då bolaget var först i Sverige med att släppa surfen fri med abonnemanget ”Unlimited”.

April 2019

Besikta Bilprovning väljer Tele2 som helhetsleverantör av kommunikationstjänster

Besikta Bilprovning i Sverige AB med cirka 165 besiktningsstationer på drygt 143 orter i Sverige och driver utvecklingen av förbättrad bilsäkerhet och ett enklare biläggande. Besikta har efter en upphandling valt Tele2 som leverantör av sin serverdrift. Avtalet löper i fem år och i kombination med tidigare uppdrag är Besikta nu helhetskund hos Tele2.

Tele2s syn på ny datalagringslagstiftning

Tele2 har i flera år efterfrågat en ny svensk datalagringslagstiftning. Det nya lagförslaget har visserligen brister, men uppnår en bättre balans mellan behovet av verktyg för brottsbekämpning och personlig integritet. I valet mellan fler år utan lagstiftning och nuvarande lagförslag väljer Tele2 därför det senare och har inga planer på någon form av överklagande.

Mars 2019

Februari 2019

Tele2 lanserar eSIM som ersätter det fysiska sim-kortet

Slipp ta reda på vilken storlek sim-kortet ska ha för att passa din nya mobiltelefon och glöm letandet efter den lilla nålen. Det traditionella sim-kortet är snart ett minne blott då funktionaliteten nu byggs in i mobiltelefoner, surfplattor och andra uppkopplade enheter. Tele2 är en av de första operatörerna i Sverige att lansera eSIM till mobiltelefoner och först ut med funktionaliteten är Iphone XR och XS.

Januari 2019

Tele2 och Fotografiska lanserar fotoskola för att inspirera fler att ta bättre mobilbilder

Mobilkameran är idag ett viktigt verktyg för att prata och hålla kontakt med familj och vänner. I sociala medier delas över två miljarder bilder dagligen*, vilket tyder på att fotografering blivit ett av våra främsta uttryckssätt. Med det kommer också en vilja att bli bättre på att fotografera. Därför lanserar Tele2 och Fotografiska den digitala mobilfotoskolan ”Plåta med mobilen”.