September 2019

Tele2 lanserar bredband för företag i Com Hems nät

Tele2 lanserar en ny bredbandstjänst för de cirka 200 000 små och medelstora företag som är anslutna till Com Hems nät. Bredbandslösningen kommer ge företagen möjlighet att samla sina mobila och fasta tjänster hos Tele2, samt dra nytta av fördelarna med Com Hems testvinnande bredband med hastigheter upp till 1 200 Mbit/sekund.

Juli 2019

Tele2 släpper rapport om smarta fastigheter

För andra året i rad släpper Tele2 en rapport om Smarta Fastigheter. I ”Smarta fastigheter: vägen framåt för fastighetsägare”, som är gjord tillsammans med konsultbolaget Northstream, har vi undersökt faktorer som bidragit till utvecklingen inom området och identifierat ett antal viktiga fokusområden för fastighetsägare som vill göra sina fastigheter smartare.

Juni 2019

Digitalisering i skolan går hand i hand med trivsel och goda resultat – visar färsk Tele2-undersökning

Tele2 släpper nu rapporten Den digitala skolan baserad på en undersökning gjord i samarbete med Kantar Sifo och Kodcentrum. Rapporten skildrar hur elever och deras föräldrar upplever digitaliseringen av den svenska skolan samt vilka effekter den digitala skolan kan ha på barnen och skolgången. En högre digitaliseringsgrad med exempelvis programmering på schemat och tillgång till digitala verktyg kan ha positiv effekt på hur elever trivs och presterar i skolan. Samtidigt visar undersökningen att barnen ser en skillnad bland sina lärare när det kommer till kunskap om digitala verktyg.

Tele2 tecknar avtal med Stena Fastigheter om kommunikationslösning för smarta fastigheter

Tele2 har tecknat ett nytt avtal med fastighetsbolaget Stena Fastigheter AB, som leverantör av en helhetslösning till uppkopplingen av smarta fastigheter. Avtalet sträcker sig initialt över en femårsperiod och är den första företagsaffären sedan sammanslagningen mellan Tele2 och Com Hem där lösningar från de både företagen kombineras.

Åter normal funktionalitet i Tele2s nät

Den driftstörning som drabbat Tele2s telefonitjänster har lokaliserats till den utrustning som hanterar röstsamtal till och från andra operatörer. Under eftermiddagen har vi slutfört uppgradering av påverkad utrustning. Tele2s kunder har som en följd av detta återfått normal funktionalitet.

Maj 2019

Tele2 inleder samarbete med DataTjej och Tjejer Kodar

I januari antogs Tele2s nya plan för långsiktigt arbete med jämställdhet och mångfald. En av huvudambitionerna är att öka andelen kvinnor inom företaget och åstadkomma en könsbalanserad personalstyrka senast 2023. Som en del i det arbetet har Tele2 lanserat rekryteringsprincipen ”2+1” och inlett samarbeten med de ideella organisationerna DataTjej och Tjejer Kodar.

Tele2 hyllar obegränsade möjligheter med ny identitet

Idag presenteras Tele2s nya varumärkesidentitet och kommunikationskoncept ”Obegränsad.”, vilket firas med att kunderna erbjuds tre månader obegränsad mobildata. Den nya identiteten lanseras med kampanjen ”Obegränsad vänskap”, som visar vilka möjligheter uppkoppling innebär för människors liv. Något Tele2 tog fasta på redan 2017 då bolaget var först i Sverige med att släppa surfen fri med abonnemanget ”Unlimited”.

April 2019

Besikta Bilprovning väljer Tele2 som helhetsleverantör av kommunikationstjänster

Besikta Bilprovning i Sverige AB med cirka 165 besiktningsstationer på drygt 143 orter i Sverige och driver utvecklingen av förbättrad bilsäkerhet och ett enklare biläggande. Besikta har efter en upphandling valt Tele2 som leverantör av sin serverdrift. Avtalet löper i fem år och i kombination med tidigare uppdrag är Besikta nu helhetskund hos Tele2.

Tele2s syn på ny datalagringslagstiftning

Tele2 har i flera år efterfrågat en ny svensk datalagringslagstiftning. Det nya lagförslaget har visserligen brister, men uppnår en bättre balans mellan behovet av verktyg för brottsbekämpning och personlig integritet. I valet mellan fler år utan lagstiftning och nuvarande lagförslag väljer Tele2 därför det senare och har inga planer på någon form av överklagande.

Mars 2019

Februari 2019

Tele2 lanserar eSIM som ersätter det fysiska sim-kortet

Slipp ta reda på vilken storlek sim-kortet ska ha för att passa din nya mobiltelefon och glöm letandet efter den lilla nålen. Det traditionella sim-kortet är snart ett minne blott då funktionaliteten nu byggs in i mobiltelefoner, surfplattor och andra uppkopplade enheter. Tele2 är en av de första operatörerna i Sverige att lansera eSIM till mobiltelefoner och först ut med funktionaliteten är Iphone XR och XS.

Januari 2019

Tele2 och Fotografiska lanserar fotoskola för att inspirera fler att ta bättre mobilbilder

Mobilkameran är idag ett viktigt verktyg för att prata och hålla kontakt med familj och vänner. I sociala medier delas över två miljarder bilder dagligen*, vilket tyder på att fotografering blivit ett av våra främsta uttryckssätt. Med det kommer också en vilja att bli bättre på att fotografera. Därför lanserar Tele2 och Fotografiska den digitala mobilfotoskolan ”Plåta med mobilen”.