Svenska företag mobilsurfar allt mer visar undersökning från Tele2

Att använda jobbmobilen till att surfa blir allt vanligare bland företagare. Personer med företagsabonnemang har ökat sitt mobilsurfande med hela 44 procent under bara ett år. Samtidigt minskar telefonsamtalen med fem procent. Det visar en ny rapport från Tele2, som bygger på telekomföretagets egen data.

Rapporten Data om Data 2019 från Tele2 är en analys av all telefoni och datatrafik hos Tele2s företagskunder under ett år, och totalt har över 700 miljoner datapunkter samlats in. Resultatet visar hur svenska företag agerar i en alltmer digitaliserad värld där mobiltelefonen är en allt viktigare del av arbetsdagen.

I rapporten framgår att svenska företag har ökat sin mobilsurf kraftigt, hela 44 procent under ett år. Av de åtta branscher som ingår i rapporten är det byggbranschen som surfar mest, i snitt 302 MB per dag, och har på ett år ökat sin surf med 47 procent. Den bransch som visar störst ökning av mobildata är dock bilmekaniker, som under ett år har ökat sin surf med hela 68 procent.

Samtidigt som mängden datatrafik ökar över samtliga branscher syns en minskning av telefonsamtal. Under året har antalet samtal minskat med totalt 5 procent, och åkeribranschen är de som minskat sina samtal mest, 9 procent. Trenden för samtliga branscher är att flest samtal rings i början av veckan, måndagar och tisdagar, och minst i slutet av veckan. Under en arbetsvecka minskar antalen samtal med 8 procent.

– I vår kunddata kan vi se att mobilsurf är otroligt viktigt för företagare. Att vara flexibel och uppkopplad är en förutsättning för det dagliga arbetet. Att samtalen minskar kan bero på att man väljer att lägga över även samtalstrafiken i digitala lösningar, vilket visar en hög digitaliseringsmognad hos våra kunder. Att det sker en sådan markant ökning av datatrafiken ställer höga krav på oss som leverantör, säger Jessica Levin, försäljningschef småföretag, Tele2.

Den geografiska spridningen av mobilsurfandet visar att norra Sverige utmärker sig. Snabbast går den digitala utvecklingen i Dalarna, där företagen har fördubblat sitt mobilsurfande jämfört med året innan. Mest surfar företag i Norrbotten med ett genomsnitt på 694 MB per dag, motsvarande till exempel sex timmars musikstreamning på Spotify. På andra plats kommer Västerbotten med 472 MB per dag och därefter Jämtland med 421 MB per dag. Minst surfar företag på Gotland, där företagare i genomsnitt surfar 132 MB per dag, motsvarande knappt två timmars scrollande på Facebook.

– Vi levererar inte bara data utan datan ger oss också viktiga insikter kring hur vi kan utveckla våra produkter för att möta våra kunders behov. Vår prioritet är att fortsätta driva den digitala utvecklingen och skapa lösningar och tjänster som möjliggör för våra kunder att växa och utvecklas, fortsätter Jessica Levin.

Branscherna som surfar mest:

  1. Byggbranschen (302 mb/dag)
  2. Databranschen (293 mb/dag)
  3. Åkeribranschen (289 mb/dag)
  4. Skönhetsbranschen (277 mb/dag)
  5. Hotell och restaurangbranschen (270 mb/dag)

Regionerna som surfar mest:

  1. Norrbotten (694 mb/dag)
  2. Västerbotten (472 mb/dag)
  3. Jämtland (421 mb/dag)
  4. Västerbotten (369 mb/dag)
  5. Dalarna (334 mb/dag)

Om rapporten
Data om data tittar på all telefoni och surf hos Tele2 Business-kunder under perioden november 2017 till november 2018. Datan avser måndagar till fredagar och rapporten omfattar mer än 700 miljoner datapunkter. Datan är uppdelad i åtta olika branscher, utvalda för att få en bredd mellan branscher, samt 21 regioner.

Presskontakt
Fredrik Hallstan, Head of B2B and Fixed Communications Tele2, +46 (0)761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: http://om.tele2.se/sektion/pressrum/