Svenskar i åldrarna 15-79 lägger varje månad nästan 56 miljoner på att köpa appar – men det är en liten del av svenskarna som står för alla appköpen. Två av tre svenskar i åldern 15-79 laddar aldrig ner betalappar.
Sifo-undersökningen visar också att män i högre utsträckning är villiga att betala för appar. 40 procent av männen i samma ålderspann lägger minst 10 kronor på appar varje månad mot 27 procent av kvinnorna.
När det handlar om vilken typ av appar som vi gillar att ladda ner är det spel, bankappar och appar för sociala medier som ligger i topp.
– Vi svenskar är verkligen appfrälsta. Apparna har förenklat hela vår vardag. Jag tror att möjligheterna att utveckla häftiga och användbara appar ökar i takt med att fler börjar använda 4G-nätet för att få en bättre surfupplevelse, säger Samuel Skott, chef på Tele2 Privat.
Hur mycket pengar lägger du på köp av appar en normalmånad?
0 kr | 66 procent |
10 kr | 16 procent |
20 kr | 7 procent |
30 kr | 3 procent |
40 kr | 2 procent |
50 kr | 2 procent |
60 kr | 0 procent |
70 kr | 0 procent |
80 kr | 1 procent |
100 kr | 1 procent |
Mer än 100 kr | 0 procent |
Vet ej | 2 procent |
Vilken typ av appar laddar du ned?
Spel | 36 procent |
Bankärenden | 36 procent |
Sociala medier (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram etc) | 32 procent |
Kartor | 26 procent |
Nyheter | 23 procent |
Kommunikation (mail & sms) | 21 procent |
Musik | 21 procent |
Träning | 21 procent |
Bilder (foto, bildhantering) | 19 procent |
Mat | 17 procent |
Play-kanaler (TV) | 17 procent |
Tidsplanering (Klocka & kalender) | 17 procent |
Reseplanering | 14 procent |
Annat | 13 procent |
Film/video | 12 procent |
Bostad | 10 procent |
Shopping | 7 procent |
Laddar inte ner några appar | 33 procent |
Fotnot: Antalet svenskar i ålder 15-79 var vid 2012 års slut 7 445 886.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Sifo på uppdrag av Tele2. 1041 svenskar har deltagit.