Front row demokratiseras på Fashion Week i Stockholm

Genom initiativet Democratic Front Row, som Tele2 och Fashion Week i Stockholm står bakom, uppmanas unga svenskar att ta modeelitens platser på Ida Klamborns front row. Via virtual reality ersätts kändisar av robotar och för första gången någonsin kan nu alla modeintresserade recensera en modekollektion i realtid.

Placerade på Ida Klamborns front row kommer en interaktiv robotinstallation, som symboliserar folket, att ta plats. Robotinstallationen är utrustad med Virtual Reality-kameror, som gör det möjligt för unga modeintresserade svenskar att se visningen från de mest åtråvärda platserna. Kända personer som Rebecca & Fiona, Little Jinder, Michel Dida och Bea Åkerlund ställer sig bakom initiativet och ger bort sina platser.

– Min inspiration kommer från unga personer som inte alltid får ta plats i modevärlden. Jag ger därför en del av min front row till dem för att visa att vi kan bryta traditioner i modevärlden och att framtiden är fylld av nya möjligheter, säger Ida Klamborn, nominerad till Årets Designer 2015

Vem som helst har möjlighet att ge realtidsfeedback under Ida Klamborns visning den 3 februari med hjälp av en Cardboard eller via appen ”Front Row”. Publiken kan tycka till om och hylla plaggen genom att trycka på en ”like” knapp i appen eller på Cardboarden, som då signalerar ett starkare ljusflöde på robotinstallationen. Engagemanget och åsikterna från allmänheten kommer sedan Ida Klamborn använda i sin utvärdering av visningen.

– Med Democratic Front Row vill vi på ett annorlunda sätt visa hur man med hjälp av uppkoppling kan upptäcka användbar och ny teknik. Sen tycker vi om att bryta normer. Modescenen är begränsad till några få, vi vill ta det till allmänheten och låt dem komma till tals, säger Karl Skoog, Brand Engagement Manager på Tele2.

– Säsongens tema på Fashion Week är Teknik & Mode, något vi tar fasta på i Democratic Front Row där vi visar på att den svenska modeindustrin inte är rädd för att bryta invanda mönster genom nya tekniker. Vi låter Virtual Reality-tekniken bli ett verktyg för att nå konsumenter i ett så här tidigt skede och skapar ett direkt engagemang både på och utanför visningsarenan, säger Emma Ohlson, generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands, arrangör till Fashion Week i Stockholm.

Så kan folket ta plats på Ida Klamborns front row:
Från och med den 20 januari finns det möjlighet att beställa hem ett par Cardboards, designade av Ida Klamborn, på democraticfrontrow.com. Det finns totalt 1 000 Cardboards och det är först till kvarn som gäller. Visningen går också att se live i appen ”Front Row” den 3 februari kl 17.15.

Länk till sajt: www.democraticfrontrow.com
Länk till teaserfilm: https://www.youtube.com/watch?v=BNzl0-jsoYQ

För mer information samt kontakt med Karl Skoog, Emma Ohlsson och Ida Klamborn, vänligen kontakta:
Victor Melander, Tf presschef Tele2 Sverige, tel: +46 704 26 40 06