Hanna Paepke – flexibel och resebiten affärsutvecklare

Hanna Paepke – flexibel och resebiten affärsutvecklare

Hanna Paepke är managementkonsulten som blev biten av telekombranschen och arbetar idag som Produktchef för mobil affärsutveckling på Tele2. Det innebär bland annat att hon har huvudansvaret för samarbetena med Viaplay och HBO Nordic.

Berätta lite om din bakgrund?

– Jag är utbildad civilekonom och började min karriär som managementkonsult inom telekombranschen. Efter några år kände jag mig redo att gå vidare från konsultrollen men ville gärna vara kvar inom telekom. För mig var Tele2 det självklara valet eftersom det är ett stort bolag men med en entreprenörsanda där man får vara med och ta beslut på flera nivåer i organisationen. När jag såg annonsen för det jobbet jag har nu visste jag direkt att det var precis vad jag letade efter.

Vad innebär det i praktiken att arbeta som produktchef för mobil affärsutveckling?

Det handlar om att titta på vad Tele2 kan göra för att skapa nya affärsmöjligheter genom att utgå både från kundernas behov och de tjänster och produkter som vi som mobiloperatör kan leverera. Eftersom ungefär hälften av datatrafiken på smartphones används till att streama media så ligger samarbeten med företag som levererar den typen av tjänster nära till hands.

Och du har varit drivande i att etablera samarbeten med HBO Nordic och Viaplay?

– Precis, jag har varit kontaktytan mot våra partners och skött allt ifrån kontraktsförhandling till kampanjuppföljning men även internt mot alla avdelningar som varit involverade här på Tele2. Jag tycker att det är väldigt kul och utvecklande att få vara med från idé till genomförande och att hålla ihop arbetet i korsfunktionella team.

Hur kommer det sig att det ligger så rätt i tiden att samarbeta med Viaplay och HBO Nordic?

– Vi gjorde en stor ökning av mängden data som ingår i våra datapaket i februari och då passade det bra att ta fram ett erbjudande som gör det möjligt för alla privatkunder med mobilabonnemang att testa Viaplays tjänster under två månader, vi har sedan tidigare det med HBO Nordic. Genom de stora datapaketen möjliggör vi för kunderna att kolla på serier och filmer vart de än befinner sig och de slipper oroa sig att för att de ska surfa upp all data bara för att man till exempel kollar på Game of Thrones på väg till jobbet.

Du fick också en utmärkelse på Tele2 Awards i slutet av förra året?

– Ja, jag vann i kategorin ”Flexible” vilket var jätteroligt såklart. Motiveringen var i kort att jag hela tiden försöker tänka på organisationen i stort. Jag tror mycket på att man genom att förankra besluten och sprida information möjliggör ett snabbare och bättre genomförande.

Vad tycker du om att göra på fritiden?

– Jag är en ganska aktiv person som inte älskar att sitta hemma i soffan utan springer på konserter, idrottar en hel del och umgås med nära och kära. Jag har gjort en tjejklassiker och tränar just nu inför Tough Viking som jag ska ställa upp med tillsammans med ett gäng kollegor. Annars älskar jag att resa och har som mål att alltid ha varit i fler länder än min ålder. Nu är jag 32 och har varit i 40 länder, så jag har några till godo. För mig är en av de viktigaste insikterna jag har tagit med mig från mina resor att varje gång jag kommer hem så uppskattar jag Sverige mer än innan. Borta bra men hemma bäst helt enkelt.