Joakim Jensen –  driver på den digitala utvecklingen

Joakim Jensen – driver på den digitala utvecklingen

”Frågar du en ung person om något år vad de har för bank kommer de dra upp telefonen ur fickan och säga: Jag använder den här appen”, säger Joakim Jensen som arbetar som Head of Digital. ”Vi står mitt i en enorm digital förändring. Mitt team och jag har ansvar för kundupplevelsen i våra digitala gränssnitt och att vi genom dessa maximerar sälj, service och kundnöjdhet.”

Kort efter avslutade studier på Chalmers entreprenörsskola 2007 började du på Tele2 som trainee 2007. Levde programmet upp till dina förväntningar?

– Innan jag började hade jag hört om den entreprenöriella kulturen på Tele2, att man som trainee hade en enorm utvecklingskurva och fick mycket mandat ifrån start. Jag hade en farhåga att det kanske var lite uppsnackat, men det var till och med mer dynamiskt än jag hade kunnat föreställa mig. Under traineeperioden jobbade och lärde jag mig väldigt mycket och det genomsyrades hela tiden av glädje och engagemang.

När traineeåret var slut fick du jobb som produktchef i Kroatien.

– Det var väldigt roligt att jobba i Kroatien, men av privata skäl valde jag att flytta tillbaka till Sverige efter ett drygt år. Under åren som följde hade jag en rad olika tjänster inom kommersiell- och teknisk produktledning och även som controller. Dock kände jag att jag kom för långt ifrån affären och när jag fick möjligheten att vara med och bygga upp affärsområdet Comviq som skulle lanseras som en egen operatör tog jag chansen.

Berätta lite mer om entreprenörsresan som du gjorde som sälj- och affärsutvecklingsansvarig på Comviq.

– Jag var en del utav teamet som jobbade fram en ny strategi, positionering, organisation, nya säljkanaler och produkter. Det var en galen resa på många sätt men det gick tillslut oerhört bra, och om det är något jag tar med mig är det insikten om hur otroligt stark en grupp blir när människor med rätt kapacitet arbetar tillsammans med glöd och hjärta. Har man ett stort engagemang och brinner för det man gör spelar det ingen roll om någon annan har mer resurser.

I april i år lämnade du Comviq och är numera med och leder utvecklingen på ett annat viktigt område.

I min nya roll som Head of Digital leder jag gruppen som är ansvarig för Tele2s och Comviqs digitala gränssnitt där vi möter våra kunder, som exempelvis tele2.se eller Comviqs app. Det är en extremt spännande resa där jag fått lära mig enormt mycket på kort tid. Vi har ett fantastiskt team på plats som jobbar med allt ifrån trafik, sälj, service, innehåll, analys och optimering till kundupplevelse och design. Det är hur kul som helst för mig som är lite av en tekniknörd. Vår grupp har också en viktig roll som intern katalysator för digitaliseringen internt på Tele2 och vi driver på utvecklingen att agera digitalt, från ledningen och hela vägen ut till alla avdelningar.

Hur har digitaliseringen förändrat kundernas förväntningar på Tele2?

– Tidigare sattes kundens förväntningar av andra telekomoperatörer, men i en digital värld fungerar det inte så. Vi jämförs med våra konkurrenter när det gäller täckning och pris men när det gäller kundupplevelse sätts kundernas förväntningar numera av företag som exempelvis Uber, Instagram, Netflix och Google. Produkten vi ger kunden är inte längre enbart en telefon och ett SIM-kort utan hela kundresan ifrån köpflödet, till att hålla koll på sin förbrukning, göra inställningar och att enkelt kunna betala. För att kunderna ska få en riktigt bra upplevelse, oavsett ärende, måste alla kanaler samverka och hänga ihop ifrån kundens perspektiv. När du handlar på tele2.se ska du självklart kunna se vart närmsta Tele2-butik finns och om just den mobilen du vill ha finns i lager.

Berätta om vem du är privat.

– Jag är en väldigt nyfiken och social person som tycker om att testa nya och oväntade saker. Häromdagen hörde en gammal kompis av sig och frågade om jag ville följa med honom på en introduktionskurs i jakt. Det har jag aldrig funderat på förut, men det är klart att jag ville testa. Och för ett par veckor sedan när jag och min fru skulle boka en stuga i Sälen över nyår hamnade vi bredvid en gejser på Island istället. Jag drivs av en stor upptäckarlust.