Katarina Wirtén Lindau – Får Tele2s lägereld att brinna starkare

Katarina Wirtén Lindau – Får Tele2s lägereld att brinna starkare

Förr i tiden samlades vi människor runt lägerelden. I dag möts vi på intranätet för att dela information och historier med varandra. Tack vare Katarina Wirtén Lindau som är ansvarig för internkommunikation har Tele2s intranät blivit en hetare mötesplats än tidigare.

Katarina, du vann nyligen hedersutmärkelsen ”bästa förbättrare 2014” i kategorin intranät på Web Service Awards. Vad innebär det?

– Vi mäter regelbundet hur medarbetarna upplever vårt intranät, inte minst för att se om vi gör rätt saker. I undersökningen ställer vi frågor om allt från samarbetsytor till struktur och aktualitet. När vi fick resultatet 2014 hade vi gjort en ökning på nio punkter, vilket är en oerhört bra förbättring från ett år till ett annat, och därför fick jag utmärkelsen.

Det handlar om innehåll

Vad är det som rent konkret har skapat den stora förbättringen?

Allt handlar om innehåll. Nu har vi fått igång ett redaktionellt flöde tack vare ett nätverk av redaktörer som regelbundet fyller på med material. Andra viktiga aspekter är att vi har hittat ett lämpligt tilltal, rakare språk och en intuitiv navigation. Under 2015 ska vi jobba med att utveckla samarbetsytorna för att vässa kunskapsöverföringen så att vi verkligen växlar ut all expertis som finns här på Tele2.

Vilket skulle du säga är de vanligaste fallgroparna på ett intranät?

– Ofta tänker man inifrån och ut, använder fackspråk och antar att alla läsare är precis lika insatta i alla detaljer som man själv är. Då tappar man det stora flertalet. Istället ska man skriva på ett spännande och tillgängligt sätt som väcker intresse och hjälper läsaren in i texten. Våra interna redaktörer som skapar innehåll har blivit grymt duktiga på det.

Varför behövs ett intranät?

– Det är en extremt stark kanal för att nå ut med internkommunikation och fungerar som en samlingsplats. När man når ut med rätt information i organisationen känner alla medarbetare sig delaktiga och väl insatta i vart vi som bolag är på väg. Målet är att alla känner sig som ambassadörer för Tele2.

Från arkeologi till kommunikation

Du började din karriär som arkeolog och är även osteolog; expert på ben. Hur kommer det sig att du lämnade skärslev och brända benrester bakom dig?

– Jag älskar historia och förhistoria och tycker att det är oerhört spännande att ta reda på mer om hur människor levde förr.  Men det är en tuff bransch där det är ont om jobb och det är ofta tungt och kallt. Så småningom insåg jag att det var rapportskrivandet, och utmaningen att skriva på ett sätt så att alla skulle förstå, som jag tyckte var roligast. Så 1999 tog jag steget, bestämde mig för att satsa fullt ut på att jobba med kommunikation. Det har jag aldrig ångrat.