Ken Nygren – Digital Communication Manager

Ken Nygren – Digital Communication Manager

Ken Nygren är ny på jobbet i rollen Digital Communication Manager på Comviq.

Du började din karriär inom telekom men har även testat på en rad andra branscher.

– Det stämmer. Mitt första riktiga jobb var på mobiloperatören 3’s kundservice. Där började jag fyra dagar efter studenten som kundserviceagent och gick efter en tid över till avdelningen sociala kanaler. Tiden på 3 var en fantastisk skola på många sätt och jag har varje dag nytta av de saker jag lärde mig där.

– Efter knappt två år på 3 gick jag vidare till e-handelsföretaget Brandos, som på den tiden var en av Sveriges största e-handlare. Jag har även jobbat på PR-byrå, Bonnier Tidskrifters marknadsavdelning och som marknadsansvarig på en franchisekedja inom fast food. Nu senast innan jag kom till Tele2 var jag Social Media & PR Manager på Telenor. Jag är otroligt glad och tacksam över att jag fått möjligheten att testa på så många roliga och lärorika saker under åren.

Vad har du för utbildning i grunden?

– Jag har läst olika kurser på Berghs School of Communication med inriktning på kommunikation, PR och reklam. Jag har även läst lite projektledning vid Stockholms Universitet. Personligen är jag inget stort fan av skolundervisning. Jag tycker att det är mycket mer lärorikt att arbeta med kommunikation i praktiken, snarare än att läsa i en bok om hur man kommunicerar.

Vad arbetade du med på e-handelsföretaget Brandos?

– Jag började som assistent på produktavdelningen och jobbade bland annat med att lägga in alla skor i någon form av system så att de till slut kom upp på hemsidan. Jag ”tog hand om” skorna från att vara en artikel på en inköpsorder till att de blev säljbara på hemsidan skulle man kunna säga. När jag varit där ett halvår fick jag erbjudande om att börja arbeta tillsammans med Brandos HR-chef. Brandos hade en fantastisk tillväxt och vi skulle gå från 80 till 120 personer på kort tid. Jag jobbade mycket med rekrytering i form av CV-screening och referenstagning. Det var en rolig erfarenhet men det var inte den banan jag ville fortsätta på. Efter Brandos gick jag vidare till Bonnier.

Sedan återvände du till telekom.

– Precis, efter att ha testat e-handelsbranschen, tidningsbranschen, PR-branschen och en start-up inom fast food så längtade jag tillbaka till telekom. Det är få andra branscher där det händer så mycket och där konkurrensen är lika hård. Ett ständigt momentum. När jag fick ett erbjudande om att börja på Telenor som ansvarig för sociala medier och kommersiell PR kunde jag helt enkelt inte tacka nej.

Och nu har du börjat på Tele2 som Digital Communication Manager på Comviq. Vad innebär det i praktiken?

– Först och främst så måste jag säga att jag kanske har världens roligaste jobb. Jag har ansvar för Comviqs digitala marknadsföring och är även ansvarig för marknadsföringen mot studenter, vilket är en viktig del av vår affär. Det har aldrig varit roligare och mer utmanande att jobba med kommunikation och marknadsföring än det är idag och att få arbeta med ett starkt varumärke som Comviq är en ära och ett sant nöje.

Vad var det som lockade med att ta steget till Tele2?

– Oj, det var nog en kombination av alla härliga människor, företagets starka värderingar och möjligheten att få vara med och utveckla Comviqs digitala marknadsföring. Som person är jag väldigt värderingsdriven och det är Tele2 som företag också. Jag brukar säga till mina vänner att det sade ”klick”, lite klyschigt men sant.