Lotta Onajin – Årets Marknadschef

Lotta Onajin – Årets Marknadschef

Lotta Onajin arbetar som marknadschef för Tele2 och Comviq och blev nyligen utsedd till Årets Marknadschef inom telekom av tidningen Resumé. ”Det känns toppen: Vi älskar att vinna! Och det är ett kvitto på att vi gör ett bra jobb.”

Grattis till vinsten Lotta! Du var tidigare marknadschef för Comviq och har sedan augusti även ansvar för Tele2 Residential och Business också. Hur känns det nu efter ett halvår i den nya rollen?

– Jag trivs oerhört bra. Det är roligt att få jobba vidare med Comviq, som verkligen är inne på en väldigt bra resa, och det är hur kul som helst att även få fokusera på Tele2 som också är ett fantastiskt varumärke.

Kan du beskriva vad som krävs för att vara en bra riktigt marknadschef.

– För att vara framgångsrik i rollen krävs att man klarar av att kombinera strategiskt och kreativt arbete på ett bra sätt. Det strategiska arbetet kan exempelvis handla om att bestämma vad som ska vara vårt huvudbudskap om ett halvår och att säkerställa att det sätter rätt förväntan hos kunderna. I det här fallet innebär sedan det kreativa arbetet att formulera huvudbudskapet i en kampanjbrief till våra kreativa byråer som sedan tar fram förslag som vi itererar till dess att vi är nöjda.

Både Tele2 och Comviq är kända för att ha marknadsföring som sticker ut från mängden. Är det nervöst att släppa nya kampanjer?

– Det är alltid nervöst, och det måste det vara. Om det inte är nervöst så är det lite för lagom. Om allmänheten inte har åsikter om det vi släpper ifrån oss betyder det att vi inte har trängt igenom bruset.

Du klev på ditt nya jobb i augusti när du kom tillbaka till jobbet efter ett års tjänstledighet. Vad gjorde du när du var ledig?

– Min man jobbar på SIDA, på enheten för lån och garantier, som arbetar med långsiktigt bistånd. Han fick möjligheten att ta med sig familjen för en utlandstjänstgöring som var baserad i Kenyas huvudstad Nairobi. Vi har tidigare bott i USA och alltid pratat om att vi ville bo utomlands igen. För oss var det en extra spännande möjlighet att bo i ett afrikanskt land eftersom min mans pappa kommer ifrån Nigeria.

Hur var det att bo med familjen i Nairobi?

– Det var en väldigt givande och lärorik upplevelse för hela familjen. Vi fick chansen att vara med om makalösa djur- och naturupplevelser och att lära känna nya vänner. Men vi fick också uppleva hur det är att leva i ett land där man lever bakom murar och där tryggheten inte kan tas för given på samma sätt som i Sverige.

Gjorde du några reflektioner kring mobiltelefonens roll i Kenya?

– Fattigdomen var på sina håll extrem, men alla har en mobiltelefon. Det blev särskilt tydligt under våra utflykter till landsbygden att mobilen är en möjliggörare för att människorna ska kunna göra affärer. De använder en app som heter Mpesa, som är motsvarigheten till Swisch, för att kunna göra transaktioner.

Hade du något jobb under vistelsen i Kenya?

– Jag konsultade lite grann inom marknadsföring för att stötta de lokala företagen och ägnade mig även åt en hel del frivilligarbete. Men det mesta av min tid ägnade jag åt barnen, dels för att se till att de fanns sig väl tillrätta och dels för att helt enkelt njuta av att få vara med dem mer än vad jag normalt sett får chansen att vara.

Du passade också, lite otippat, på att ta ett steg i karriären i samband med din tjänstledighet. Du lämnade som marknadschef för Comviq och fick även ansvar för varumärket Tele2 när du kom tillbaka.

– Precis! Det var en omorganisation under tiden jag var tjänstledig och de höll min nya tjänst som till dess att jag kom tillbaka i augusti. Det tycker jag var helt fantastiskt.