Nu täcker Tele2 Sverige

Nu täcker Tele2 Sverige

Ett gränsöverskridande samarbete mellan flera avdelningar har resulterat i en unik och nytänkande kampanj. I sommar drar Tele2 ut på en turné tillsammans med utvalda svenska Youtube-stjärnor och artister. Genom en direktsänd talkshow via mobilnätet ska bland annat Youtube-profilerna Tejbz och Ellen Bergström ta reda på hur bra täckning Tele2 egentligen har. 

Kampanjen ”Tele2 täcker Sverige” är ett resultat av ett nära samarbete mellan flera avdelningar på Tele2. Medarbetare som till vardags arbetar med marknadsföring, kommunikation och radioplanering har jobbat tätt ihop med strategi och genomförande.

– Eftersom att vi har haft så många olika ingångar har vårt arbete blivit oerhört dynamiskt. Vi har jobbat målmedvetet och prestigelöst tillsammans och låtit projektet växa fram. I det här fallet har helheten definitivt blivit större än delarna, säger Tina Bergstedt som jobbar som projektledare inom event marketing och sponsring.

Stjärnan i Tele2s sommarkampanj får sällan stå i rampljuset trots att det är verksamhetens ryggrad.

– Nätet och täckningen är det som möjliggör den kommunikation som vi idag tar för given.  Normalt sett tänker man som användare bara på nätet när det inte fungerar, med den här kampanjen vill vi få folk att reflektera över hur bra täckning Tele2 faktiskt har, säger Jannike Forslund som jobbar som projektledare med inriktning mot varumärke.

– Vi har ett fantastiskt 4G-nät och med den här kampanjen tar vi ett helt nytt grepp och testar täckningen samtidigt som vi engagerar och underhåller våra kunder, säger PR-chef Malin Livhage.

Navet i ”Tele2 täcker Sverige” är en direktsänd talkshow via mobilnätet. Kampanjen bygger en brygga mellan upplevelser i den fysiska verkligheten och på nätet.

Genom att växla ut kampanjaktiviteterna på den digitala arenan skapar vi en delaktighet även för dem som inte är fysiskt närvarande. Ytterligare en viktig uppsida av att växla ut kampanjen via sociala kanaler online är att vi når en målgrupp som kan vara svår att nå via traditionella kommunikationskanaler. Men det förutsätter förstås att det vi levererar har ett högt underhållningsvärde, säger Tina.

Under sommarkampanjen kommer den direktsända talkshowen livestreamas över 4G-nätet. Vad har varit roligast med att vara med och skapa kampanjen?

-För mig har det varit oerhört spännande att ha fått samarbeta med kollegor som till vardags arbetar med vårt nät säger Tina.

-Kampanjen är ett startskott på ett helt nytt sätt att arbeta och jag är glad att jag fick vara med när den resan började, säger Malin Livhage.

På bilden från vänster till höger: Tina Bergstedt, Malin Livhage, Jannike Forslund.