Svenskarna köper appar för 670 miljoner om året

Appar har blivit big business i Sverige. Bara i år lägger svenskar i åldern 15-79 år 670 miljoner på betalappar till sina smartphones.

Svenskar i åldrarna 15-79 lägger varje månad nästan 56 miljoner på att köpa appar – men det är en liten del av svenskarna som står för alla appköpen. Två av tre svenskar i åldern 15-79 laddar aldrig ner betalappar.

Sifo-undersökningen visar också att män i högre utsträckning är villiga att betala för appar. 40 procent av männen i samma ålderspann lägger minst 10 kronor på appar varje månad mot 27 procent av kvinnorna.

När det handlar om vilken typ av appar som vi gillar att ladda ner är det spel, bankappar och appar för sociala medier som ligger i topp.

– Vi svenskar är verkligen appfrälsta. Apparna har förenklat hela vår vardag. Jag tror att möjligheterna att utveckla häftiga och användbara appar ökar i takt med att fler börjar använda 4G-nätet för att få en bättre surfupplevelse, säger Samuel Skott, chef på Tele2 Privat.

Hur mycket pengar lägger du på köp av appar en normalmånad?

0 kr 66 procent
10 kr 16 procent
20 kr 7 procent
30 kr 3 procent
40 kr 2 procent
50 kr 2 procent
60 kr 0 procent
70 kr 0 procent
80 kr 1 procent
100 kr 1 procent
Mer än 100 kr 0 procent
Vet ej 2 procent

Vilken typ av appar laddar du ned?

Spel 36 procent
Bankärenden 36 procent
Sociala medier (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram etc) 32 procent
Kartor 26 procent
Nyheter 23 procent
Kommunikation (mail & sms) 21 procent
Musik 21 procent
Träning 21 procent
Bilder (foto, bildhantering) 19 procent
Mat 17 procent
Play-kanaler (TV) 17 procent
Tidsplanering (Klocka & kalender) 17 procent
Reseplanering 14 procent
Annat 13 procent
Film/video 12 procent
Bostad 10 procent
Shopping 7 procent
Laddar inte ner några appar 33 procent

Fotnot: Antalet svenskar i ålder 15-79 var vid 2012 års slut 7 445 886.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Sifo på uppdrag av Tele2. 1041 svenskar har deltagit.