Pernilla Nissler möter nya utmaningar varje dag

Pernilla Nissler möter nya utmaningar varje dag

Ena dagen var Pernilla Nissler Kundservicechef för Tele2s företagskunder. Andra dagen fick hon möjlighet att kliva in i rollen som tillförordnad affärsområdeschef för Business Sales and Delivery. Möjligheten uppstod i samband med att hennes chef Anders Långsved gick på föräldraledighet. ”Min inlärningskurva under de senaste månaderna har varit oerhört brant och jag ställs inför nya utmaningar varje dag”, säger Pernilla.

Vad innebär din nya roll?

– I den här rollen har jag ansvar för all försäljning, leverans och service till alla Tele2s företagskunder. Det innebär också att jag sitter i den svenska ledningsgruppen och är med och sätter den strategiska planen för hela Tele2 i Sverige.

Hur kändes det när du blev erbjuden den här möjligheten?

När Anders ställde frågan kändes det ärofyllt och spännande och även om det var självklart att tacka ja gjorde jag det med stor respekt för rollen. Jag är väl medveten om vad jag kan och är bra på, men också vilken erfarenhet jag saknar. Innan det blev skarpt läge förberedde jag mig bland annat genom att träffa och samarbeta med kollegor som kunde stötta mig inom de områden som hittills inte har varit min hemmabana.

Vilka erfarenheter har du med dig som du har nytta av i din nya roll?

– Jag har bra koll på hur många processer funkar på Tele2 tack vare erfarenhet från tidigare tjänster på Tele2 och från min ordinarie tjänst som kundservicechef.  Jag är van att se det vi gör ur ett kundperspektiv och jag är van att jobba nära våra kunder. Men nu går jag från att se till att befintliga kunder är nöjda, till att vinna nya kunder. Det är en ny och otroligt spännande arena för mig.

Tänker du annorlunda med tanke på att du har rollen under en begränsad tidsperiod?

– Jag har ett fantastiskt stöd från både Anders och vår vd Thomas Ekman, de vill verkligen att jag ska lyckas. Båda har varit väldigt tydliga med att jag inte ska tänka på att jobbet är till låns, utan att just nu är jobbet mitt och jag ska göra det på mitt sätt. Vi har högt uppsatta affärsmål så vi har inte råd med att jag går och funderar på hur Anders skulle ha gjort saker och ting. Full fokus framåt är vad som gäller.

Har du någon taktik för att hantera allt som är nytt?

– Jag lutar mig både mot vår strategi: starkast tillväxt genom nöjdast kunder, och våra fantastiska värderingar när jag ska fatta beslut. De är välanvända verktyg i min låda.

Vem håller ställningarna åt dig när du vikarierar som affärsområdeschef för Business Sales and Delivery?

– Filippa Reima, som precis kom tillbaka från sin föräldraledighet, är tillförordnad kundservicechef för Tele2s företagskunder under min frånvaro. Det finns ingen i världen som jag skulle känna mig tryggare att lämna över till. Tajmingen var fenomenal.