Vilken kompetens och personliga egenskaper är viktigast för att lyckas i din roll?

Från början var planen att jag skulle arbeta med marknadsföring.

Men när jag var klar med min utbildning fick jag en roll där jag skulle jobba både med sälj och marknad och insåg snabbt att säljyrket passade mig väldigt bra, säger Lina Blomér som är ny på Tele2 i rollen som Senior Account Manager på Corporate & Public Tele2 Business.

Du är ny på Tele2 men har många års erfarenhet från branschen. Vad tycker du är roligast med företagsförsäljning inom telekom?

– I grunden tror jag att alla som jobbar med försäljning är tävlingsmänniskor och jag trivs med att sätta upp mål och att arbeta för att nå dem. Det är få saker som slår känslan när alla parter är överens och ett avtal signeras. Att det blev den här branschen var egentligen en tillfällighet men det är väldigt roligt att jobba i en bransch där utvecklingen går snabbt. Inom telekom har vi aldrig långtråkigt.

Vilken kompetens och personliga egenskaper är viktigast för att lyckas i din roll?

– Min framgång bygger i stor utsträckning på att jag är intresserad av människor, att jag är bra på att lyssna in vilka behov och önskemål kunderna har och att sätta ihop teamet som kan skapa och leverera rätt lösning för kunden. Men för att hitta den bästa lösningen för kunden så behöver vi ibland utmana våra kunder, så att jag har lite ”skinn på näsan” hjälper nog också till.

Du arbetade som reseledare i alperna under några år. Är det en erfarenhet du har nytta av till vardags på jobbet idag?

– Det är det absolut! Dels är det ett väldigt socialt arbete och dels kräver det att man hela tiden är öppen för nya lösningar i stressade situationer. Som 23-åring ställdes jag inför många tuffa utmaningar; allt från personer som bröt benet på en alptopp till bussar som inte dök upp när de skulle. Jag har fått med mig en grundtrygghet i att jag grejar det som dyker upp och att allt ordnar sig.